19

? e ? twee jaar later verkoopleider en later commercieeldirecteur te worden van Alberts Drukkerijen in Sittard. Op de vraag van collega Marius Groeneveld om samen een eigen boekdrukkerij te beginnen zei Roukens in 1982 volmondig ja. Op het hoogtepunt werkten bij het bedrijf 34 mensen. In 1993 ging de Limburger met pensioen. Vanuit zijn brede interesse pakte Roukens tal van bestuurlijke taken op. Zo zat hij een jaar of twaalf in een cliëntenraad van een bejaardenhuis en was hij acht jaar schoolbestuurder. Momenteel is hij nog voorzitter van Tafeltje Dekje – misschien nog een jaar of twee. ensen in de steek“ Helder op zijn netvlies ligt 12 april 2006. Op die dag voer fregat Tromp naar open zee om door het te water laten van een krans 13.000 slachtoffers van de luchtoorlog in WO II te herdenken. In formatie vlogen vijf Lynx helikopters over. Emotioneel het saluut van de missing man, waarin een toestel de formatie verlaat. Aan boord Walter Roukens, een van de gangmakers achter monnikenwerk Failed to Return, Last Post 1940 - 1945, het namenregister van vliegtuigbemanningen met een bekende laatste rustplaats. Geen verrassing dat Roukens ridder is in de orde van Oranje Nassau. “Wat betreft de pensioenen, laten de regeringspartijen het liggen. Tuurlijk, ieder zijn ding. Van de vakbeweging moet de pensioenleeftijd omlaag, van de fondsen de rekenrente omhoog. Het belangrijkste is dat de pensioenen weer geïndexeerd worden.” Roukens snapt het negativisme van de pensioenbestuurders niet. Wil het niet snappen. Waarom telkens dat enerzijds-anderzijds? “De pensioenfondsen zijn niet in beweging te krijgen. Mij krijg je niet op het Malieveld. Ook niet in een geel hesje. Dat is niet mijn categorie. Ik lees veel, oriënteer me goed. De fondsen hebben te veel geld. Klaar!” Theo leoné Oudere moet lang wachten op verklaring CBR Veel ouderen moeten lang wachten op een gezondheidsverklaring om hun rijbewijs te kunnen verlengen. Ook voor anderen die zo’n verklaring nodig hebben lopen de wachttijden en daarmee de problemen op. De één kan zijn vrouw in het ziekenhuis niet meer bezoeken hoewel er een auto voor de deur staat, de ander kan nauwelijks meer zijn kinderen of kleinkinderen bezoeken. Voor honderden burgers die bij het CBR terecht moeten voor hun rijbewijs is de situatie schrijnend, schreef de Nationale Ombudsman al eerder. Die Ombudsman ontving alleen in de eerste maand van dit jaar 345 klachten, ‘een absoluut dieptepunt’. Burgers die belden met vragen of klachten stonden soms langer dan een uur in de wacht en werden niet teruggebeld. Ook is gebleken dat door een menselijke fout’ een vijfde van de mensen die hun rijbewijs konden ophalen tussen 24 januari en 14 maart daar geen brief over hadden gekregen. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat schaamt zich diep: ‘’Ik kan niet op een verjaardag verschijnen, ik kan nergens meer komen, of iemand begint erover’’, zei ze onlangs in de Tweede Kamer. ‘’Ik snap wel dat het CBR staat voor: Cora’s Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Dat had ik natuurlijk eigenlijk helemaal niet moeten zeggen, want ik kom er nu nooit meer vanaf!’’ Het ministerie legt onder meer uit dat er door de vergrijzing veel meer 75-plussers zijn die willen blijven rijden en een gezondheidsverklaring van het CBR nodig hebben. Nu al vragen velen van hen dat zo vroeg mogelijk aan om te voorkomen dat ze zonder rijbewijs komen te zitten. Het CBR zelf stelt in een verklaring: ‘’Juist om onze klanten sneller en beter te kunnen helpen, gaat het CBR bij de gezondheidsverklaring voor het rijbewijs over op een nieuwe - geautomatiseerde - manier van werken. Daarmee zorgt het CBR ervoor dat nu én in de toekomst, waar nog meer ouderen auto willen blijven rijden, de dienstverlening goed en betaalbaar gehouden kan worden. Helaas heeft het CBR bij dit specifieke bedrijfsonderdeel vertraging opgelopen, en moet een deel van de klanten té lang wachten op een besluit. Het CBR doet er alles aan om te voorkomen dat mensen in de problemen komen met het rijbewijs.’’ Voor een volgend nummer van ExPress komen we graag in contact met leden die met de problemen bij het CBR geconfronteerd zijn. Mail ons op redactie@vvgpgb.nl en mogelijk nemen we contact met u op voor een kort interview. Ruud Peys 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication