40

40 BEST OF BOZ EEN AANTREKKELIJKE BINNENSTAD VOOR IEDEREEN In 2016 lanceerde de gemeente Bergen op Zoom het project ‘Brede Aanpak Binnenstad’ om de Bergse Binnenstad vitaal en aantrekkelijk te maken voor de toekomst. Het plan bestaat uit 9 projecten waarmee half 2016 een start is gemaakt en waar we in 2017 mee verder gaan. De samenwerking met de belanghebbenden is hier erg belangrijk. Iedereen, van inwoners tot ondernemers, makelaars, belangenorganisaties, vastgoedeigenaren, de politiek, gemeente en ook bezoekers kunnen hieraan meewerken. Daarvoor kunnen zij terecht bij het Binnenstadslab aan de Zuivelstraat 1. We blikken terug op wat dit initiatief Bergen op Zoom tot nu toe heeft opgeleverd en welke ideeën er nog in het vat zitten. Het Binnenstadslab is iedere dinsdag en woensdag open van 13.00 tot 18.00 uur. Loes Franken is het aanspreekpunt voor iedereen die in Bergen op Zoom ondernemer is of wil worden. Geen tijd om naar het Binnenstadslab te komen? Bezoek de website www.binnenstadslab.nl en meld je aan voor de nieuwsbrief. AMBITIE Een niet meer weg te denken fenomeen is het digitaal shoppen. Alle steden dus ook Bergen op Zoom ervaren hiervan de gevolgen, zoals het verdwijnen van winkels uit de binnenstad. Ook de maat schappelijke veranderingen vragen om een aanpassing van de binnenstad. Het is de ambitie van de gemeente om het centrum van Bergen op Zoom aantrekkelijk te houden. Dat doen ze door startende ondernemers te inspireren en te faciliteren. “Het afgelopen jaar hebben we samen met bewoners, bezoekers en ondernemers kritisch gekeken naar wat onze stad nodig heeft. De focus ligt daarbij op een leuk en gevarieerd horeca­ en winkelaanbod. Met de komst van elf nieuwe ondernemers zijn we al op de goede weg. Maar er is meer nodig voor een aantrekkelijke stad. Denk aan gezellige terrassen, mooie galerieën en ambachtelijke ondernemers. Maar ook andere faciliteiten als goede bewegwijzering, parkeervoorzieningen en duidelijke plattegronden. Het is slechts een greep uit de zaken die we op dit moment oppakken en uitwerken. Verder is er aandacht voor de jonge bezoekers, want ook voor hen moet een bezoek aan Bergen op Zoom leuk zijn”, verklaart wethouder Patrick van der Velden. STIMULEREN Om als (startende) ondernemer te slagen zijn een gedegen opleiding en creativiteit een vereiste. In dat kader start dit jaar de tweede editie van de Retail Academie. Deze complete winkelopleiding bestaat uit tien verschillende workshops gegeven door gerenommeerde trainers en een expeditie naar Rotterdam. “Tijdens de workshops komen onderwerpen aan bod zoals: financiën, conceptontwikkeling, marketing en internetmarketing. Ook is er in het programma ruimte voor de deelnemers om kennis met elkaar uit te wisselen en zo elkaar te versterken”, vertelt account manager Loes Franken. Binnenstadslab.nl B

41 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication