0

SPECIAL Maak de verschillende puzzels in deze special en maak kans op extra prijzen WereldWijde WiskundeWedstrijd W4Kangoeroe 2020

W4Kangoeroe 2020 Beste deelnemers, net zoals jouw leven er de afgelopen maanden anders heeft uitgezien, is ook de W4Kangoeroewedstrijd anders gelopen dan gepland. De wedstrijd ging natuurlijk niet door op de officiële datum van 19 maart, want de scholen gingen dicht. In plaats daarvan konden jullie de opgaven thuis maken. Behoorlijk wat docenten en leerkrachten (van ongeveer 1040 scholen) hebben de opgaven naar jullie doorgestuurd zodat jullie toch nog ‘iets te doen hadden’, zij hebben de ruim 30.000 antwoorden verzameld en naar ons doorgestuurd. Er zijn ook scholen die de ‘wedstrijd’ nog op school gaan organiseren en ook hebben sommige scholen ervoor gekozen er dit jaar maar helemaal van af te zien. Voor jullie zit er een al dan niet bedrukt certificaat met de score in het prijzenpakket, alsmede het aandenken. Ook zitten er extra veel verdeelprijzen in het prijzenpakket. Helaas dit jaar geen winnaarsprijzen (dus ook geen SMART-finale, JWO en WO), want er was dit jaar geen echte wedstrijd. Volgend jaar hopelijk wel weer! Deze special is dit jaar voor het eerst online ter beschikking gesteld. Dit levert een behoorlijke kostenbesparing op, die te goede komt aan jullie, de deelnemers. Jullie hebben de online special dus gevonden! Nog even wat aantallen. Ruim 115.000 individuele deelnemers en ruim 12.000 duo’s (op 2240 scholen) hadden zich ingeschreven voor de grootste en leukste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland (en van de wereld)! Ongeveer net zoveel als vorig jaar. Wat vind je allemaal in deze special? Je vindt in deze special informatie over leerzame en leuke wiskundekampen (vierkant voor wiskunde), die in de zomer plaatsvinden. Kangoeroe stelt ieder jaar 8 plaatsen gratis beschikbaar voor geïnteresseerden. In deze special ook nog een aantal vouwpuzzels, zoals je die ook hebt gekregen als aandenken dit jaar. Download ze en ga aan de slag. Dit is een bijdrage van Erik van Haren (van Mathplay). Hij heeft ook nog een klein stukje geschreven over Origami, de kunst van het vouwen. Verder is er natuurlijk ook plaats voor onze sponsors, mede dankzij hen kunnen wij de wedstrijd organiseren. Bij sommige advertenties kun je zelfs iets winnen. Ga maar snel kijken en puzzel maar raak! Wat kun je winnen bij de W4Kangoeroe-wedstrijd? Verschillende prijzen van de uitgevers: SMART-games, 999-games en White Goblin-games. En ook nog een houten puzzel, meerdere aandenkens van vorig jaar en spellen die we nog op voorraad hadden liggen. Het aantal verdeelprijzen dat een school krijgt is afhankelijk van het aantal deelnemers. Tot slot We hopen dat jullie, ondanks alles, toch weer veel plezier hebben beleefd aan deze speciale editie van W4Kangoeroe. Wij zien er naar uit jullie volgend jaar weer te mogen begroeten voor een ‘nieuwe normale’ echte W4Kangoeroewedstrijd op donderdag 18 maart 2021, waarbij meedoen natuurlijk belangrijker is dan winnen! Martin Winkel 2 Directeur W4Kangoeroe Nederland

WANNEER IS CHERYL JARIG? Birgit van Dalen & Quintijn Puite Schuldig De snoeppot van meneer Jansen is geplunderd en hij verdenkt zijn kinderen Bob, Dirk en Eva. Bob zegt dat Dirk het heeft gedaan. Dirk zegt dat Eva het niet heeft gedaan. Eva zegt dat Bob of Dirk het heeft gedaan. Precies één van de drie liegt. Wie heeft de snoeppot geplunderd? … en nog 99 wiskunderaadsels, van kleine puzzels tot fl inke hersenkrakers Uitdagend en verrassend! - Met hints en duidelijke antwoorden ‘Een zeer aardig boek!’ Ionica Smeets, de Volkskrant paperback, € 16,95 216 pagina’s ISBN: 9789461561961 3

Kleur wedstrijd Zoals elk jaar konden leerlingen, behalve aan de rekenwedstrijd, ook nu weer meedoen aan onze creatieve kleurwedstrijd. Iedereen mag hieraan meedoen, ook als je niet aan de rekenwedstrijd meedoet. Ieder jaar weer krijgen we duizenden prachtige ‘kleurplaten’ binnen. Dit jaar konden de ‘creatievelingen’ zich uitleven op het inkleuren van een gebogen vlakvulling. Hieronder zie je één van de inzendingen (gemaakt in Paint): De 150 meest originele inzendingen hebben een prijs ontvangen. 4

WIN! een mooie prijs voor je klas of school! TRAIN BRAIN! 1 Waar (A-I) verlaat de marathon de stad? Wat is de offi ciële afstand van een marathon? 2 3 KENNISVRAAG De internationale organisatie voor de Kangoeroe rekenwedstrijd wordt afgekort met de letters KSF. Waar staan deze letters voor? 5 KENNISVRAAG Mail de 3 oplossingen voor 1 juli 2020 naar: prijsvraag@schoolsupport.nl onder vermelding ‘KANGOEROE’ en vergeet niet om duidelijk je naam, de gegevens van je school en klas, adres én de naam van een contactpersoon mee te sturen! Onder de goede inzenders verloten we 2 Brainsnacks Schoolboxen! YOUR

Origami is de Japanse kunst van het vouwen van papier. In het algemeen beginnen origami-ontwerpen met een vierkant stuk papier die meerdere keren gevouwen wordt. Knippen is daarbij verboden. Je kunt de meest fantastische dingen vouwen. Modulaire origami of unit origami is een origami techniek waarbij twee of meer vellen papier worden gebruikt om zo een grotere en complexere constructie te kunnen maken dan wanneer maar één vel papier gebruikt wordt. Zie de figuur hieronder voor een aantal voorbeelden. 6

Een uitleg over het vouwen en in elkaar zetten van de Sonore-Kubus vind je op het YouTube kanaal van Erik van Haren. Je komt bij de video met behulp van de QR code hiernaast. 7

Een uitleg over het vouwen en in elkaar zetten van de Sonore-Kubus vind je op het YouTube kanaal van Erik van Haren. Je komt bij de video met behulp van de QR code 8 hiernaast.

Hoe werken glow-in-the-darksterretjes? In glow-in-the-darksterretjes zit een stofje dat de energie van het licht opslaat. Daarna laat het stofje die energie langzaam ontsnappen, ook in de vorm van licht. Je ziet dan een lichtgroene gloed. Je moet glow-in-the-dark-dingen dus eerst opladen, bijvoorbeeld door ze vlak bij een lamp te houden. Voor ze gloeien, moet je ze eerst flink in het licht zetten. AL VANAF €12,50 Wil jij elke maand nog veel meer vragen (en antwoorden!)? En gekke weetjes, leerzame strips en moeilijke puzzels? Quest Junior staat er bomvol mee! Een tijdschrift voor als je graag je hersens gebruikt. Abonnee worden kan nu heel voordelig! WORD ABONNEE! Kijk op abonnement.questjunior.nl 9

Verder met rekenen en wiskunde in de klas! Krijgen uw leerlingen geen genoeg van rekenen en wiskunde? Met deze wetenschappelijke rekenmachine komen ze nog verder! De TI-30XB MultiView™ is eenvoudig te bedienen en heeft diverse krachtige functies. Ideaal voor de beginperiode op de middelbare school! Belangrijkste functies » Tot 4 regels in één scherm » Wiskundige notatie » Breuk-/decimaal-/procentconversies » Stapsgewijze breukvereenvoudiging » Tabelfunctie » Invoeren bewerken, knippen en plakken TI-SmartView™ Emulatorsoftware Gebruik de TI-SmartView™ Emulatorsoftware om de rekenmachine op uw monitor of op het digibord te tonen. Deze software stellen wij in deze periode van schoolsluitingen gratis beschikbaar om het afstandsonderwijs wat makkelijker te maken! Download hier: education.ti.com/nl/afstandsonderwijs Nu 6 maanden gratis! 10

Data kampen 2020 Kamp A BO groep 6 t/m 8 3 t/m 7 augustus Kamp B VO klas 1 t/m 3 10 t/m 14 augustus Kamp C VO klas 4 t/m 6 3 t/m 7 augustus De kampen vinden plaats in Heino, ongeveer 10 km onder Zwolle. www.vierkantvoorwiskunde.nl Natuurlijk zijn er ook andere activiteiten, zoals zwemmen, spelletjes, hoogteparcours öf kampvuur. Wiskundezomerkamp Los je graag puzzels en wiskundige problemen op? Dan is een wiskundekamp misschien wel iets voor jou! Tijdens het kamp ga je aan de slag met wiskunde die leuk en uitdagend is. Daarbij werk je in groepjes van zes deelnemers met twee enthousiaste begeleiders. Dit jaar wordt onder andere aandacht geschonken aan dominopuzzels, logica, grafen, programmeren, cryptografie, landmeten, statistiek, orde en chaos. Win een gratis kampplaats Vierkant voor Wiskunde, het Lime Fonds en W4Kangoeroe stellen 22 gratis kampplaatsen beschikbaar aan W4Kangoeroedeelnemers die graag mee willen op wiskundekamp. Stuur uiterlijk voor 12 juni 2019 het formulier in op www.vierkantvoorwiskunde.nl/nieuws. De gelukkige winnaars ontvangen voor 1 juli bericht. 11

Ontdek de wereld van de wetenschap! Laat je in het museum of online verrassen * Spelen met wiskunde * Schateiland * Waterland Boerhaave En meer... rijksmuseumboerhaave.nl/jong 12

Eenvoudig differentiëren in het basisonderwijs én voortgezet onderwijs met Getal & Ruimte? Probeer het zelf en bestel nu uw beoordelingsmateriaal op getalenruimtejunior.nl of getalenruimte.noordhoff.nl. Een heldere rekendidactiek voor groep 1 t/m 8! De meest gebruikte methode wiskunde in het voortgezet onderwijs! 13

Gekleurde Vierkanten BovenkantOntwerp Erik & Martin Demaine, Erika Johnson, 2005 Bovenkant Deze puzzel is ontworpen voor jonge vouwers, en is een mooie warming up voor de Gekluerde vierkanten puzzel op de volgande pagina Bovenkant Bovenkant Voorkant Achterkant Het doel is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan beide zijden volledig blauw is (zoals rechts weergegeven). Al het blauw wordt weergegeven wanneer de puzzel is opgelost. Voorkant Je hoeft alleen te vouwen over de voorbedrukte lijnen. Niet knippen of scheuren. Achterkant Het doel is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan beide zijden volledig blauw is (zoals rechts weergegeven). Al het blauw wordt weergegeven wanneer de puzzel is opgelost. Je hoeft alleen te vouwen over de voorbedrukte lijnen. Geen knippen of scheuren. Voorkant Een moeilijkere puzzel is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan de ene kant volledig blauw is en aan de andere kant helemaal groen. Onthoud dat de achterkant van de puzzel groen is. Je hebt meer vouwen nodig dan dat er voorbedrukte lijnen zijn. Een moeilijkere puzzel is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan de ene kant volledig blauw is en aan de andere kant helemaal groen. Onthoud dat de achterkant van de puzzel wit is. Je hebt meer vouwen nodig dan dat er voorbedrukte lijnen zijn. Achterkant Voorkant Voorkant Achterkant Achterkant Voorkant Achterkant DOWNLOAD & PRINT DE PUZZELS 14

Ontwerp: Erik & Martin Demaine, 2005 Ontwerp: Erik & Martin Demaine, 2005 Gekleurde Vierkanten Gekleurde Vierkanten Bovenkant Bovenkant Bovenkant Bovenkant Voorkant Voorkant Achterkant Achterkant Puzzel 1 is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan beide zijden volledig groen is. Puzzel 3 is om een vierkant van 2 x 2 te vouwen dat de ene kant volledig groen is en aan de andere kant helemaal rood. Puzzel 4 is de moeilijkste. Vouw een vierkant van 2 x 2 te vouwen dat aan de ene kant volledig blauw is en aan de andere kant helemaal rood. In de puzzels mag je overal vouwen, maar je mag niet snijden of scheuren. Puzzel 1 Puzzel 1 Puzzel 2 Puzzel 2 Puzzel 3 Puzzel 3 Puzzel 4 Puzzel 4 Puzzel 1 is om het 4 x 4-vierkant te vouwen tot een 2 x 2-vierkant dat aan beide zijden volledig groen is. Puzzel 2 is om een 2 x 2-vierkant te vouwen tot aan beide kanten volledig blauw is. Puzzel 2 is om een 2 x 2-vierkant te vouwen dat aan beide kanten volledig blauw is. Puzzel 3 is om een vierkant van 2 x 2 te vouwen dat de ene kant volledig groen is en aan de andere kant helemaal rood. Puzzel 4 is de moeilijkste. Vouw een vierkant van 2 x 2 te vouwen dat aan de ene kant volledig blauw is en aan de andere kant helemaal rood. In de puzzels mag je overal vouwen, maar je mag niet snijden of scheuren. Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Voorkant Achterkant Deze twee puzzels verschenen in het boek PCOC Play, georganiseerd door de Pacific Coast OrigamiUSA Conference 2005 en uitgegeven door OrigamiUSA 15 Deze twee puzzels verschenen in het boek PCOC Play, georganiseerd door de Pacific Coast OrigamiUSA Conference 2005 en uitgegeven door OrigamiUSA

Meer Puzzel prijsvraag Kix 4 Nix puzzels op Youtube Elke zondag 12.00 uur Vul in onderstaande puzzel de cijfers 1 t/m 9 in en maak kans op een mathplay spellen-pakket t.w.v. €40,Stuur je oplossing naar info@mathplay.eu tot uiterlijk tot 10 juli 2020 6 4 0 : 4 2 15 15 6 7 4 4 16

17

Geschikt voor leer lingen bovenbouw BO tot aan eindexamen VO wiskunde A BREUKEN-DOMINO Help onze kinderen de probleemoplossers van morgen te worden! Geschikt voor leer lingen vanaf klas 3 HV wiskunde B LIJNEN-DOMINO Help onze kinderen de probleemoplossers van morgen te worden! SANGAKU-DOMINO Volgens mathplaymethode Help onze kinderen de probleemoplossers van morgen te worden! MATHPLAY-DOMINO’S DE IDEALE MANIER OM SPELENDERWIJS WISKUNDE TE LEREN BESTEL NU OP MATHPLAY.EU 18

Kom deze zomer naar NEMO Kijk voor alle activiteiten op nemosciencemuseum.nl 19 Foto: DigiDaan

TM ontdek alle SmartGames op 20 www.SmartGames.eu

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
Home


You need flash player to view this online publication