Samenwerking Wandelnet heeft in 2014 met verschillende partijen samengewerkt. Bij zorgverzekeraar De Friesland namen we deel aan het Groen & Fit Collectief. Om donateurs te werven werkten we samen met Wandelkrant te voet en Uitgever Buijten & Schipperheijn. Ook de presentatie van het Hanzestedenpad werd gezamenlijk georganiseerd, met Hanzesteden Marketing. Horecaondernemers die aangesloten zijn bij ‘Wandelaars Welkom’ hadden regelmatig leuke aanbiedingen voor ‘onze’ wandelaars, zoals een gratis kopje koffie tijdens de wandeling. De acties met Spoor (tijdschrift NS) en Nivon kregen een vervolg. Onderzoek In hoeverre maken wandelaars gebruik van apps? De resultaten van dit onderzoek presenteerden we op de netwerkbijeenkomst voor routepartners in het voorjaar. Voor Wandelnet zelf was het ook belangrijk om de behoeften van wandelaars en specifiek donateurs eens onder de loep te nemen. Om producten en diensten goed af te stemmen op de doelgroep hebben we een afstudeeronderzoek laten uitvoeren naar de behoeftes van wandelaars. Om naast de langeafstandswandelaars ook een beter beeld te krijgen van de korteafstandswandelaars is er in het najaar een nieuw afstudeeronderzoek uitgezet naar de wandelaar die maximaal 15 kilometer loopt. De uitkomsten hiervan zijn medio 2015 bekend. Een andere belangrijke stap is het uitzetten van onderzoek voor de Nationale Wandelmonitor. We maken hierbij gebruik van het ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO). De gegevens kunnen hierdoor beter vergeleken worden met andere vormen van recreatie zoals fietsen. De extra wandelvragen voor de weekmetingen van het CVTO-onderzoek zijn afgestemd en uitgezet zodat deze in 2015 meelopen. De uitkomsten presenteren we in een nieuwe Wandelmonitor. Fiets en Wandelbeurs 2014 7 Foto: Ad Snelderwaard