Projecten NS-wandelingen Wandelnet ontwikkelt en beheert i.s.m. de Nederlandse Spoorwegen 46 NS-wandelingen. Op 1 april 2017 verschenen er vier nieuwe routes: Eiland van Dordrecht (Dordrecht Stadspolders – Dordrecht), Hierdense Poort (Nunspeet - Harderwijk), Limburgs Plateau (Spaubeek – Sittard) en Waterlinie Culemborg (Houten Castellum – Culemborg). De vier routes die kwamen te vervallen (De Weelen-Enkhuizen, Elburg, Savelsbos en de 2-daagse Texel) zijn nu als OV-stapper te downloaden op onze site. De NS-wandelingen (kaartjes, routebeschrijving en gpx-files) zijn totaal bijna 550.000 keer gedownload in 2017. Dat is bijna 200.000 meer dan vorig jaar. Belangrijkste oorzaak: de nieuwe site van NS wordt beter bezocht. Streekpad Noardlike Fryske Wâlden In 2017 kon het startsein worden gegeven voor het ontwikkelen van het Streekpad Noardlike Fryske Wâlden in het gelijknamige Nationaal Landschap. In het project wordt opgetrokken met de Vereniging Noardlike Fryske Wâlden. De route wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeenten Kollumerland, Smallingerland, Dantumadeel, Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel en provincie Fryslân. Route en gids worden in het voorjaar van 2018 opgeleverd. Verkenning wandelverbindingen provincie Flevoland Samen met de beleidsvrijwilliger Flevoland en de provincie hebben we een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheid tot een verbindend netwerk van wandelingen in Flevoland. De conclusie was dat er genoeg potentie is om wandelen in Flevoland te promoten. Belangrijkste aanbevelingen zijn om de financiering van het Pionierspad weer op te pakken en daarnaast de typische kenmerken van de provincie uit te lichten in kortere themaroutes. Op basis van deze verkenning is er in november een vervolgonderzoek verricht naar de potentie van het Pionierspad. Hiervoor zijn drie scenario’s uitgewerkt. Dit onderzoek wordt in 2018 afgerond. Romeinse Limespad Het tracé van het nieuwe Romeinse Limespad, de voormalige noordgrens van het Romeinse rijk van Katwijk aan Zee tot Millingen aan de Rijn, is in 2016 gereedgekomen. Rutger Burgers van Routewerk tekende voor het ontwerp. Wandelnet ontwikkelt en realiseert de route in samenwerking met de Stichting Romeinse Limes Nederland en de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. In 2017 werd gestart met de realisatie van de route die in mei 2018 gereed zal zijn. De ANWB ontwikkelt gelijktijdig een fietsvariant. 12 Foto: Ad Snelderwaard