LAW-route LAW-route in ontwikkeling Nationale Streekpaden Internationale LAW-route En in al ons werk blijft het credo ‘voor en door wandelaars’. Daarom is de inbreng van vrijwilligers in onze werkzaamheden groot, of het nu gaat om de inspraak op de wetgeving, de webredactie of het markeren of reconstrueren van routes. In 2017 is het aantal vrijwilligers toegenomen voor beide kerntaken. Voor en door wandelaars betekent ook dat we bouwen aan een relatie met een grote groep wandelaars in Nederland. Het uitbreiden van onze ‘community’ zien we als een belangrijke opgave. We zetten ons nog meer in op relatiebeheer, onze aanwezigheid op social media en op nieuwe ontwikkelingen voor onze site wandelnet.nl. Hoewel de wandelaar in ons werk altijd voorop staat, zoeken we in de uitvoering graag naar strategische relaties. Want we zijn ervan overtuigd dat we samen met partners wandelen in Nederland nog beter kunnen faciliteren. Het jaar 2017 was ook het laatste voorzittersjaar van Arie de Jong die, samen met de bestuursleden Carry Abbenhues en Rob Franssen inmiddels zijn functie heeft neergelegd. Begin 2018 zijn twee nieuwe bestuursleden (Simon Middelkamp en René Vrugt) aangesteld en mag ik uw nieuwe voorzitter zijn. Met dank voor uw vertrouwen in 2017. Toon Naber namens bestuur van Stichting Wandelnet Landelijk routenetwerk Wandelnet beheert en ontwikkelt samen met collega-organisatie Nivon 10.000 km Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW’s® ) en Streekpaden. Dit landelijke netwerk is te herkennen aan de wit-rode en geel-rode markeringen. Vier LAW’s maken onderdeel uit van Europese routes: de GR5 (E2), LAW 6 (E8), LAW 5 (E9) en LAW 3 (E11). De Europese merken LAW en Streekpad zijn van grote waarde voor een hoogwaardige doorlopende wandelinfrastructuur en geven meerwaarde aan de aangesloten wandelnetwerken, het wandeltoerisme en de vrijetijdsbesteding. 3