Lingezegen Wandelen kan al in Park Lingezegen (Arnhem-Nijmegen), maar duidelijke routes ontbreken nog. Wandelnet, Gebruikersraad Park Lingezegen en het gelijknamige projectbureau leggen met wandelpaden verbindingen naar aangrenzende plaatsen en woonwijken. Deze routes staan vanaf medio 2016 op wandelnet.nl. Limes De Romeinse Limes, de voormalige noordgrens van het Romeinse rijk van Katwijk aan Zee tot Millingen aan de Rijn, krijgt een langeafstandswandel- en fietsroute. Wandelnet ontwikkelt in samenwerking met de Stichting Romeinse Limes Nederland en de provincies Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland de komende twee jaar de wandelroute. Wandelnetwerken Zuid-Holland In 2015 heeft Wandelnet in samenwerking met een aantal regio’s uit Zuid-Holland en de provincie een knooppuntenplanner ontwikkeld. Deze is in september tijdens de opening van het netwerk ‘Hof van Delfland’ gelanceerd. Intussen is de planner al door duizenden mensen gebruikt. In december is ook het netwerk van de Achterhoek in de planner opgenomen. Eind 2015 zijn de voorbereidingen getroffen om de bijbehorende app te lanceren. NS-wandelingen Wandelnet ontwikkelt en beheert, in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen, 46 NS-wandelingen. In 2015 verschenen vanwege het jubileumjaar ’25 jaar NS-wandelingen’ vijf nieuwe routes: Beerschoten (Bilthoven), Mastbos (Breda), Paterswoldsemeer (Groningen), Woldberg (Steenwijk) en Hemelse Berg (Arnhem). De vijf routes die verdwenen uit het NS-pakket zijn nu als ‘OV Stapper’ te downloaden op onze site. De routes blijven onverminderd populair: in 2015 zijn ze samen 358.900 keer gedownload. Over de grens Nederland beschikt over maar liefst 2.000 km Europese wandelroutes. Op de conferentie van de Europese Wandelorganisatie ERA in Bratislava (Slowakije) zette Wandelnet stappen naar verdere ontsluiting van dat Europese wandelnetwerk. Daarnaast doen we mee aan het Europese project ‘Wandelfit’ en denken we na over kwaliteitswegen. Wandelnet werkt samen met Grote Routepaden, de belangenbehartiger voor wandelen en fietsen in Vlaanderen, door het uitwisselen van routes, kennis en promotie. Zo wordt wandelen in Europa steeds leuker! 11