4 4 5-3 LAW-routes LAW-route in ontwikkeling Nationale Streekpaden Internationale LAW-routes 9-1 Leeuwarden 1-1 Harlingen 4 5-3 Den Helder 5-2 14 Bergen aan Zee Alkmaar 8 2 9 Haarlem Om meerdere redenen was 2015 een bijzonder jaar voor Wandelnet. Zo riep het tijdschrift Op Pad 2015 uit tot ‘Jaar van de LAW’s’. Aan het begin van het jaar verscheen het nieuwe Groot-Frieslandpad dwars door Noord-Nederland. En in maart werd in Dokkum samen met de KWBN de aftrap gegeven voor de ontwikkeling van een nieuw Streekpad: het Elfstedenpad. Verder zetten we onze handtekening als deelnemer aan de Romeinse Limes Nederland en verschenen Nivons gloednieuwe gidsen van het Pieterpad deel 1 en het Veluwe Zwerfpad. Ook werden in 2015 wandelroutenetwerk Hof van Delfland (900 km) én de digitale wandelknooppuntenplanner ZuidHolland opgeleverd. En noteerden we al ruim 1100 meldingen op meldpuntwandelen.nl. Politieke ruggensteun voor Wandelnet Op 19 januari werd in de Tweede Kamer de initiatiefnota ‘Een Stap Vooruit’ van CDA, SP en PvdA behandeld over betere benutting van het Nederlandse wandel- en fietsnetwerk. Minister Schultz van het ministerie van Infrastructuur en Milieu was aanwezig toen er vier moties werden aangenomen, waaronder een over onverharde paden. In maart deed de Raad van State de uitspraak in hoger beroep dat de spoorwegovergang Alverna in Heemstede weer open moet. In de toekomst gaan Wandelnet en MENSenSTRAAT samen optrekken bij het behartigen van de belangen van wandelaars en voetgangers. Want hoewel er in 2015 mooie resultaten voor de wandelaar behaald zijn, zien we vele kansen om wandelen nog beter op de kaart te zetten. Amsterdam 5-2 Leiden 3 1-3 Den Haag Hoek van Holland 5-1 GR5 GR5 15 Breda 5-1 Middelburg Bergen op Zoom Sluis GR5A E9 Brugge 11 GR5A Antwerpen GR12 GR5 17 Tilburg 11 E2 11 Thorn Sittard GR5 Maastricht Landelijk routenetwerk Het werk van Wandelnet steunt op 4 pijlers: • Routes en paden • Kennis & expertise Visé GR5 E2 Wandelnet wil wandelen in Nederland de plaats geven die het verdient: een goede mogelijkheid om overal te voet op pad te gaan. Omdat wandelen gezond en leuk is. 9-2 7-2 7 E8 12 Rotterdam 6 Dordrecht 1-3 13 5 13 7-2 Eindhoven 7-2 9-2 Venlo 10 Roermond E8 7-1 's-Hertogenbosch 14 10 6 6 7-1 Utrecht 18 4 6 3 Nijmegen 6 Kleef E8 10 2 9 Lelystad Almere Muiden 16 8 3 Amersfoort 13 2 4 Arnhem 16 8 Apeldoorn 3 Vorden 9-2 1 2 Deventer 12 Enschede 8 4 11 Kampen Den Oever Stavoren 8 Enkhuizen Vollenhove 12 Zwolle Ommen 2 Oldenzaal 3 E11 Bentheim 4 10 Fabriceurspad Steenwijk 1-2 9-1 Sneek Drachten 14 6 Assen 6 Emmen Hünenweg 10 14 Groningen Nieuweschans E9 14 Lauwersoog Pieterburen 5-3 Leer • Belangenbehartiging • Verbinding Wandelnet beheert en ontwikkelt 10.000 km Lange-AfstandWandelpaden (LAW’s® ) en Streekpaden. Dit landelijke netwerk is te herkennen aan de wit-rode en geel-rode markeringen. Vier LAW’s maken onderdeel uit van Europese routes: de GR5 (E2), LAW 6 (E8), LAW 5 (E9) en LAW 3 (E11). De Europese merken LAW en Streekpad zijn van grote waarde voor een hoogwaardige doorlopende wandelinfra-structuur en geven meerwaarde aan de aangesloten wandelnetwerken, het wandeltoerisme en de vrijetijdsbesteding. Als wandelexpert en belangenbehartiger wil Wandelnet een zo groot mogelijke groep wandelaars aan zich binden. Daarnaast voeren we in opdracht van overheden en organisaties projecten uit. Zo ontwikkelt Wandelnet in samenwerking met NS al ruim 25 jaar de populaire NSwandelingen. 3