3

KENNISPARTNER Marco Gianotten, oprichter en CEO van Giarte “Bedrijven moeten juist nú digitaal fit zijn” biedt OP inzicht in de nieuwste trends en mogelijkheden. Uitbesteders kunnen daarvan leren. We brengen de twee werelden, uitbesteders en serviceproviders, dichter bij elkaar.” INSPIREREND Gianotten en zijn team gaan confrontaties niet uit de weg. Binnen de branche wordt Giarte ook wel de ‘Baumgartner’ onder de adviesbureau’s genoemd, verwijzend naar het internationaal vermaarde IT-bureau Gartner en naar Felix Baumgartner, bekend als extreem skydiver. “Die bijnaam kregen we doordat we onafhankelijk durven zijn en dingen roepen die confronterend en inspirerend zijn. Ik vind het een geuzennaam. Je moet jezelf niet altijd serieus nemen, er mag gelachen worden.” Marco Gianotten weet het zeker: we staan aan de vooravond van de meest spannende vijf jaar ooit in IT- en technologie land. Ontwikkelingen versnellen, de ‘trendmania’ bereikt een kookpunt. Complex? Ja. Eng? Hoeft niet. Lef wordt het onderscheidende vermogen, stelt de oprichter en CEO van het toonaangevende onderzoeksen adviesbureau Giarte. VAN CONTRACT NAAR RELATIE Als vergaarder van kennis en ontwikkelingen ziet Gianotten interessante verschuivingen. Lange tijd was content ‘king’, maar dat fenomeen is van de troon gestoten door context. Hoe neemt de klant een dienst, product of de content tot zich? In welke setting? Maar ook: in welke context opereert een bedrijf? “Een bouwbedrijf bijvoorbeeld is niet langer meer alleen een bouwbedrijf, maar drijft ook op technologie.” Voorheen waren uitbesteders en serviceproviders op basis van zakelijke contracten met elkaar verbonden. Die contracten zijn nog steeds nodig, maar er wordt meer en meer samengewerkt op basis van vertrouwen. Er gebeuren zoveel nieuwe dingen in zo’n korte tijd, dat vertrouwen het fundament vormt voor succesvolle outsourcing.” “Bedrijven moeten nú bepalen: hebben we IT in huis die ons de komende vijf jaar verder gaat helpen met onze nieuwe relevantie? De wereld verandert immers zó snel. Internet of things, big data, cloud. Hoe maak je daar als bedrijf maximaal gebruik van? Door steeds meer over te laten aan de experts. Aan de serviceproviders dus.” Gianotten, veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland, durft het zelfs scherper te stellen. “Het gaat er de komende jaren om een slag te maken naar verdienmodellen die afhangen van je inzet van IT. Dat kan alleen met de juiste partijen aan boord. De bedrijven die nu heel succesvol zijn, zijn dat vaak doordat ze hun IT op tijd hebben verbeterd of vernieuwd.” SPIL IN KENNISMOLEN Wie zich beraadt op IT-outsourcing, kan niet om Giarte heen. Het onderzoeks- en adviesbureau is, zoals Gianotten het zegt, “de spil in de kennismolen”. De jaarlijks gepubliceerde vergelijkingsstudie Outsourcing Performance (OP) is in IT-land uitgegroeid tot hét onafhankelijke standaardwerk. “Het wordt ook wel het gele boek genoemd,” zegt Gianotten. Met de studie vergelijkt Giarte sinds 2002 de kwaliteit van de relaties tussen klantorganisaties en hun externe serviceproviders. Daarmee wil Giarte de transparantie in de markt vergroten. Gianotten: “We geven bekendheid aan de prestaties van serviceproviders. Wat zijn de best practices, wat zijn de best cases? Daarnaast Gianotten adviseert bedrijven en organisaties die uitbesteden zich niet blind te staren op de prijs. “Het gaat erom dat je bedrijf op de langere termijn digitaal fit is. Mens en technologie moeten up-to-date zijn, met de blik gericht op de toekomst. Dan is het dodelijk als je als klant voorschrijfgedrag vertoont. In een restaurant ga je toch ook niet zeggen: ik wil mijn biefstuk aan beide kanten twee minuten gebakken hebben. En oh ja, laat ‘m vervolgens vijf minuten rusten. Je kunt wel zeggen: ik zou ‘m graag medium gebakken willen hebben. Verder moet je het overlaten aan de expert, aan de kok. IT is een markt met zoveel spelers, keuze zat. Kies de partij die bij je past. Op basis van ambitieniveau, lef en passie. Dan heb je een fantastische tijd met elkaar.” Xcellent scoort bovengemiddeld in Nederlands klantonderzoek Xcellent weet het uitstekende debuut in de studie van vorig jaar een goed vervolg te geven door wederom een aanbevelingsscore van 100% te halen. Het bedrijf ontvangt in zowel het domein Infrastructure Management als End User Management meer evaluaties dan vorig jaar. Het aandeel Promoters daalt licht naar 67%. Xcellent ontvangt hoge rapportcijfers voor de verschillende diensten. Voor het werkplekbeheer ontvangt het bedrijf zelfs het hoogste cijfer in de benchmark (8,2). De Giarte Trust Score ligt rond hetzelfde niveau als vorig jaar. De bereidheid van Xcellent om de klant te helpen is de hoogst scorende trustindicator. Xcellent verwelkomde dit jaar Codarts als nieuwe klant. Codarts is een internationale hogeschool voor kunstvakonderwijs. Xcellent zorgt voor de migratie, de hosting en het beheer van de IT-omgeving ‘trots op % sre’ een 100% aanbevelings score Marnix-Jan van de directeur ur Kennisdeling met relaties van Xcellent WINTER 2016 / Nr. 2

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication