11

20 JAAR XCELLENT Xcellent bestaat twintig jaar! En dat is goed ge en hun gezinnen. W en inno naartoe? In gespr Marnix-Jan van der Moolen. ‘ Ons team is altijd in staat geweest mee te buigen met de snelheid van veranderingen’ Nóóit vergeten waar je vandaan komt. Boven het bureau van Van den Akker hangt nog altijd het bewijs van zijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel, ingelijst en wel. ‘Computer Service Bureau’, zo leest Van der Moolen hardop voor. ‘Het mooie is: in de basis zijn we dat nog steeds. Klanten snappen iets niet of hebben hulp nodig, nog altijd op het gebied van computers en onderliggende systemen, en vragen ons om een oplossing. Dan gaan wij ermee aan de slag. Soms moeten we iets nieuws verzinnen en ontwikkelen, soms roepen we hulptroepen in. Maar we faciliteren de oplossing altijd. In feite zijn we op die manier steeds achter onze klanten aangegroeid. Met horten en stoten, het is geen rechte lijn geweest. Maar het is en blijft de rode draad van de dienstverlening van Xcellent.’ ZOLDERKAMER Terug naar 1995. Van den Akker is nog student informatietechnologie en bedrijfskunde, als hij van een aantal bouwbedrijven de vraag krijgt om hen te helpen met het maken van informatiseringsslagen. Op zijn zolderkamer bouwt hij software waarmee ze onder meer de status van hun toeleveranciers kunnen bijhouden. Als meerdere afdelingen ervan willen gebruikmaken, vragen de bouwbedrijven hem ook of hij een compleet netwerk kan aanleggen. Van den Akker, een gretige jonge hond, draait zijn hand er niet voor om. Naast de bouwbedrijven meldt ook een grote scholengemeenschap zich bij de techneut. Die wil niet alleen een netwerk, maar ook nieuwe pc’s. Of hij die ook kan leveren, installeren en beheren? Van den Akker nu: ‘Dat kon ik wel, ik had alleen nog geen geld voor de inkoop ervan. Hing ik bij mijn vader aan de lijn. Of hij me 50.000 gulden kon lenen. De volgende maand heb je het terug, zei ik hem. En zo geschiedde.’ Zijn beginwerkzaamheden monden in 1998 uit in de oprichting van Xcellent. Er schieten in die tijd veel IT-bedrijven uit de grond, maar Van den Akker weet zich direct te onderscheiden. ‘Mijn voordeel was dat ik vanuit managementperspectief het bedrijfsleven ben ingestapt, waar andere partijen veelal puur technisch van aard waren. Wij deden van meet af aan eerst advieswerk, daarna pas levering en onderhoud. Dan praat je gelijk op strategisch niveau mee. Ook dat doen we vandaag de dag nog steeds.’ GRILLIGE GROEI De groei van Xcellent verloopt mede door de economische ontwikkelingen grillig. De eerste jaren heeft de serviceprovider de wind in de zeilen, totdat in 2000 de >> 1995: Op zijn zolderkamer bouwt Niels van den Akker, dan nog student informatietechnologie en bedrijfskunde, software waarmee bouwbedrijven informatiseringsslagen kunnen maken. Niet veel later legt hij complete netwerken aan. 1998: de oprichting van Xcellent is een feit. ‘Computer Service Bureau’, zo staat er op het bewijs van inschrijving van de Kamer van Koophandel. 2000: de eerste jaren heeft de serviceprovider de wind in de zeilen, totdat in 2000 de internetbubbel knapt. 11.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication