Verwijzen’. In dit project werken we samen met Mediquest, ZorgBelang Limburg, Patientenfederatie, Syntein, CZ, VGZ, Zilveren Kruis en Menzis (www.gepastverwijzen.nl). Doel is om alle beschikbare en relevante informatie die patiënt en huisarts kan helpen bij het maken van een beslissing voor de juiste vervolgzorgaanbieder te verzamelen en centraal aan te bieden in de daarvoor ontwikkelde Zorgnavigator. De Zorgnavigator is geïmplementeerd in het verwijsproces en beschikbaar in de Tipp-verwijsmodule. Oktober 2019 is gestart met de eerste versie van deze Zorgnavigator. In de Zorgnavigator is informatie beschikbaar over wachttijd, reisafstand en kwaliteit (dit bestaat uit huisartsenopinie en objectieve kwaliteitsinformatie). De Tipp Zorgnavigator kan op 3 manieren worden geraadpleegd; • • • Huisarts samen met patiënt in de spreekkamer; Patiënt geheel zelfstandig thuis via een link per mail; Patiënt telefonisch samen met een Tipp-medewerker. In 2020 wordt de tweede versie van de Zorgnavigator geintroduceerd. Deze tweede versie zal meer informatie bevatten om nog beter te kunnen ondersteunen in het keuzeproces. Er komt dan ook informatie beschikbaar over gecontracteerde zorg per polis en de kwaliteitsbron wordt uitgebreid met patiënten opinie. De Tipp Zorgnavigator is beschikbaar voor verwijzingen naar de tweede lijn Somatiek, het is onze wens deze ook voor de andere verwijsstromen beschikbaar te maken. TIPP ALS PLANNINGSBUREAU STADSPOLI EN GGZ Sinds de opstart van de Stadspoli in april 2014 fungeert Tipp als planningsbureau van de Stadspoli, wat inhoudt dat alle verwijzingen door de huisarts naar de Stadspoli via Tipp worden ingepland. Ook kunnen huisartsen via Tipp direct verwijzen en een afspraak maken op het spreekuur POH Jeugd en POH GGZ verslavingszorg. PLAN 2020 Eind 2019 is Tipp door de poli Dermatologie van het MUMC+ benaderd om het agendabeheer over te nemen. Vanaf januari 2020 gaat Tipp de verwijzingen die voor deze poli (nieuwe patiënten) worden ingestuurd via Tipp zelf direct met de patiënt inplannen. Voor patiënten is dit erg prettig, daar ze met 1 telefoontje direct een afspraakdatum en tijd ontvangen waar ze zelf over kunnen meebeslissen. In 2020 worden nieuwe verwijsbrieven voor GGZ en ELV geimplementeerd. Dit stond eerder gepland voor 2019 maar is helaas door andere ontwikkelingen niet gebeurd. In 2019 is gestart met de opzet van een nieuwe website van Tipp. De huidige website is er sinds de oprichting van Tipp in 2012 en sindsdien is er veel veranderd en verbeterd. In 2020 wordt onze nieuwe website gepresenteerd, inclusief nieuwe kleuren en nieuw logo. In 2020 worden de werkzaamheden voor het digitaal insturen van diagnostiek-aanvragen afgerond en kan dat ook via Tipp worden aangevraagd. 13 EERSTELIJNSVERBLIJF BEDDEN Vanaf 1 januari 2017 vallen de eerstelijnsbedden onder de Zorgverzekeringswet. De huisartsen zijn verantwoordelijk voor het stellen van de indicatie. Diverse partijen hebben er voor gekozen om de coördinatie van de eerstelijnsverblijf (ELV) bedden via het verwijsbureau te laten verlopen. Vanaf 1 oktober 2017 verzorgt Tipp de coördinatie van deze ELV bedden. Sinds 2019 zijn hier de hospice-aanvragen nog aan toegevoegd. Mede door deze toevoeging zijn we gegroeid van ongeveer 30 aanvragen per maand in 2018 naar gemiddeld 50 aanvragen per maand in 2019. Huisartsen ervaren het als erg prettig dat deze vaak gecompliceerde aanvragen via Tipp worden afgehandeld. De contacten met de verschillende zorgaanbieders verlopen goed.