127

bescherming, want 5000 Christenen in Syrië werden de keus gegeven om zich te bekeren tot Islam, of te worden gedood. Al-Mahdi’s opvolger, Harun al-Rashid (786-809) gaf bevel tot de vernietiging van nog meer kerken. Een halve eeuw later begon de kalief van Mutawakkil (847-861) de actieve vervolging van de Kerk. Oproerige en plunderende volksmenigten hadden het verschillende keren op Christenen gemunt in Bagdad en omstreken in de negende en tiende eeuw. Veel van de getroffen Christenen, en vele vernielde kerken waren Assyrisch. In de tussentijd begon een nieuwe keizer een zo hevige vervolging, dat tegen het jaar 981 Nestorische missionarissen geconfronteerd werden met een uitgedunde en gedecimeerde kerk. Niettemin bleef de Assyrische kerk grote aantallen bekeerlingen aantrekken bij de Turken, en anderen bleven hun aanwezigheid behouden in China. Net als vandaag: Christen vervolging in Irak In het jaar 775 werd de zetel van de Assyrische Kerk verplaatst van de Perzische stad Seleucia-Ctesiphon naar Bagdad, en is daar gebleven sindsdien. Echter, de toenemende ongunstige situatie voor Christenen in het Midden-Oosten vandaag de dag, en met de opkomst van jihadistische Islam, heeft de huidige Catholicos, Mar Dinkha IV, doen laten wonen in Chicago in de V.S. sinds 1980. Patriarch Emmanuel Delly, leider van de Chaldese Katholieken (een groep Assyriërs die eeuwen geleden de communie met de Kerk in Rome hersteld heeft) is in Bagdad gebleven – alleen om de vervolging van Christenen door jihadistische terroristen te zien toenemen na de val van het regime van Saddam Hussein. Saddams regering was relatief seculier en jihadisten hopen om uiteindelijk een regering te vestigen die Sharia wet meer rigoureus zal volgen. Christenen die likeurwinketjes hadden waren daarom het eerste doelwit, dit is in lijn met de dhimmi-wetten die Christenen verbieden om in het openbaar “wijn te laten zien”, of het te verkopen op plaatsen waar Moslims het zouden kunnen kopen.4 Christelijke vrouwen zijn bedreigd om de hidjab (de Islamitische hoofddoek) te dragen – of anders worden zij bedreigd of gedood.5 Vele Christenen zijn gedood, en duizenden zijn het land ontvlucht. In September 2004 merkte een Iraakse columnist Majid Aziza op dat het “moeilijk is om een periode te herinneren, waarin Christelijke Arabieren in groter gevaar zijn dan vandaag de dag.”6 Als je Timoer Lenk erbij haalt, zegt dat wel veel. Aan het eind van de tiende eeuw, werd een Nestorische Christen zelfs gouverneur van China’s provincie Gansu. De Assyriërs moesten opnieuw veel lijden te verduren krijgen toen de Kruisvaarderstad Antiochië in de handen van Moslims viel in 1268. Vele Christenen werden tot slaaf gemaakt, en hun kerken werden verwoest. Een Assyrische bisschop werd tot de dood gestenigd, en zijn lichaam werd tentoongesteld bij de stadspoorten als waarschuwing voor de Christenen. Bij andere aanvallen door Arabieren gedurende de 12de en 13de eeuw werden talloze Assyrische Christenen vermoord of tot slaaf gemaakt, evenals Koerden en Mongolen. Maar het ergste kwam van de Mongoolse leider Timoer Lenk, ook wel Timoer de “Manke” genoemd (in Engels Tamerlane). Dit was een toegewijde Moslim, die vele jihadcampagnes uitvoerde tegen de Nestoriaanse Christenen, en hun 4 ‘Umdat al-Salik, o11.5 (6) 5 Fundamentalists vow to kill female students without head cover, Asia News, 22 Oktober 2004 6 Iraqi Columnist: It is difficult to recall a period in which Christian Arabs were in greater danger that today, MEMRI, Special dispatch, nr. 789, 24 September 2004 127

128 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication