29

In lijn hiermee hebben sommige Islamitische theologen beweerd dat de “verzen van het Zwaard” niet minder dan 124 meer vredelievende en tolerante verzen van de Koran opheffen (abrogatie). Tafsir al Jalalayn, een commentaar op de Koran door gerespecteerde imams Jalal alDin Mohammed ibn Ahmed al-Mahalli (13891459) en Jalal al-Din ‘Abd al-Rahman ibn Abi Bakr al-Suyuti (1445-1505), verklaren dat de negende Soera “neergezonden werd, toen de veiligheid van het zwaard werd ingetrokken.” Een andere alom gerespecteerde en geldend tot de heersende stroming behorende Koran commentator Isma’il bin ‘Amr bin Kathir al Dimashqi (1301-1372), algemeen bekend als Ibn Kathir, verklaart dat Soera 9:5 “elke overeenkomst intrekt en opheft tussen de Profeet en elke afgodendienaar, elk verdrag, termijn of bestand… Geen afgodendienaar krijgt een bestand of belofte van veiligheid, sinds Soera Bara’ah (Negende Soera) os onthuld.” Een andere Korancommentator Ibn Juzayy (1340), wiens werken nog steeds gelezen worden in de Islamitische wereld, is hier mee eens: De bedoeling van het Vers van het Zwaard is om “elk vredesbestand in de Koran af te schaffen.” Ibn Kathir maakt dit duidelijk in zijn commentaar op een ander “tolerant vers”: “En hij [Mohammed] Alexis de Tocqueville over Islam: Dit is wat filosoof en grondlegger van het moderne politieke liberalisme uit de 19de eeuw te zeggen heeft over Islam: “Ik heb de Koran veel bestudeerd, en ik ben uit deze studie gekomen met de overtuiging dat weinig religies in de wereld zo dodelijk voor de mensheid zijn dan die van Mohammed. Voor zover ik kan zien is het de belangrijkste reden voor het verval in de Moslimwereld vandaag de dag. Alhoewel het minder absurd lijkt dan het polytheïsme als vanouds, zijn de politieke en sociale neigingen in mijn ogen meer te vrezen, en daarom acht ik het als een vorm van verval, meer dan een vorm van vooruitgang ten opzichte van het heidendom.” zei: O mijn Heer! Zie! Dit is een volk dat niet gelooft. Verdraag hen, en blijf bij hen en zeg: “Vrede. Maar zij zullen het te weten komen” (Koran 43:88-89). Ibn Kathir verklaart: “Zeg Salam (vrede!) betekent hier: ‘reageer niet op dezelfde kwade manier waarin ze jou aanspreken, maar probeer hun harten te verzachten, en vergeef hen in woord en daad.’”, Echter dit is niet het einde van de passage. Ibn Kathir neemt de laatste woorden op: “Maar zij zullen het te weten komen. Dit is een waarschuwing van Allah voor hen. Zijn straf, die hij niet kan ontlopen, is, sla hen neer, en Zijn religie en Zijn woord is het hoogste. Vervolgens waren jihad en tegenstreven voorgeschreven, totdat de mensen de religie van Allah in drommen aannemen, en totdat Islam verspreidt tot het oosten en tot het westen.” Dit werk is nog niet compleet vervuld. Dit alles betekent dat het oorlog voeren tegen de ongelovigen, totdat zij Moslim worden of de Jizya belasting betalen – een speciale belasting die op niet-Moslims wordt geheven in Islamitisch recht – “met welwillende onderwerping” (Koran 9:29), dat dit het laatste woord is van de Koran over jihad. De heersende stroming in de Islamitische traditie heeft dit geïnterpreteerd als Allah voortdurende commando’s en marsorders zijn voor de mensheid: De Islamitische ummah (gemeenschap) moet in een eeuwigdurende staat van oorlog verkeren met de niet-Moslim-wereld, afgewisseld met perioden van tijdelijke vredesbestanden. Enkele Islamitische theologen vandaag de dag proberen alternatieve visies op Islam te construeren, die gebaseerd zijn op een verschillende uitleg op het begrip van afschaffing of intrekking (abrogatie). 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication