41

Alhoewel de gevestigde media doorgaat met het verwisselen van de woorden “Moslims” en “Arabieren”, zijn de meeste Moslims geen Arabieren. Ze spreken geen modern Arabisch, laat staan dat het klassieke Arabisch in de Koran bekend is voor hen. Ze memoriseren vaak de Koran door te herhalen, zonder een duidelijk idee te hebben wat het werkelijk zegt. Een Pakistaanse Moslim vertelde mij eens heel trots dat hij grote delen van de Koran had gememoriseerd, en dat hij van plan was een vertaling te kopen, om na te gaan wat het werkelijk zei. Dit soort situaties komen veel voor, en zelfs in een mate, dat niet-Moslims zou verbazen. Tot op recente tijden hebben andere culturele Een boek dat je niet geacht wordt te lezen factoren Moslims verhinderd, in het bijzonder in Oost Europa en Centraal Azie, om kennis te nemen wat Islam zegt over het omgaan met ongelovigen, laat staan om daarop te handelen. Dit is echter aan het veranderen. In deze gebieden, en ook elders in de wereld, krijgen hardline Moslims – al dan niet gefinancierd door SaoediArabië – steeds meer ingang in vredelievende Moslim gemeenschappen, door de prediken dat gewelddadige Islam “pure Islam” is, en door Moslims opnieuw op te roepen om de religie in zijn geheel na te leven.15 Het rekruteren richt zich met name op de Koran en andere sleutelteksten in de Koran. Neem Een introductie tot Islamitisch recht door Joseph Schacht; IUR Press, Rotterdam 2011, Ahmed Akgunduz (vertaler). Dit is een gewichtig boek, maar een echte eyeopener. Het is wetenschappelijk opgezet. Schacht is een serieuze onderzoeker, die verfrissend vrij is van de vooroordelen die de studies van Islam in de universiteiten domineren. Een citaat: “De basis van de Islamitische houding tegen de ongelovigen is de wet van oorlog: ze moeten of bekeerd worden, of onderworpen of gewoon gedood.” bijvoorbeeld het geval van Sahim Alwan, een Amerikaanse staatsburger en leider van de Jemenitische gemeenschap in Lackawanna in New York, en voormalig voorganger van de Moskee daar. Hij heeft de naam van de eerste Amerikaan die een Al Qaida trainingskamp. Waarom is hij gegaan? Hij was overtuigd om dit te doen door Kamal Derwish, een rekruter voor Al Qaida. Alwan verklaarde dat Derwish hem onderwees dat de Koran “zegt hoe je moet leren je voor te bereiden. Net zoals je je moet voorbereiden als je de oorlog ingestuurd wordt. Als er een oorlog is, dan zou je moeten worden opgeroepen voor de jihad. En dat was het aspect van het kamp zelf, om te leren omgaan hoe wapens te gebruiken, en soortgelijke dingen.”16 Of zijn werkelijke gedachten meer extreem waren, blijft onduidelijk; hij heeft tenslotte gewaarschuwd dat de Verenigde Staten zullen vallen, tenzij het de “Islamitische agenda” accepteert. Hij heeft ooit eens geklaagd dat “als Moslims alleen wat meer politiek gewiekst zouden zijn, dat ze de Verenigde Staten zouden kunnen overnemen, en de grondwettelijke regering kunnen vervangen met een kalifaat. In de vroege jaren ’90 heeft hij gesprekken gesponsord met Sheik Omar Abdel Rahman in moskeeën in New York en New Jersey. Rahman is later veroordeeld voor deelname aan een samenzwering om het World Trade Center op te blazen in 1993, en Wahaj werd aangewezen als een medeplichtige.17 Het feit dat iemand graag zou willen dat de Grondwet vervangen wordt, heeft tot een eindeloos gebed geleid door degenen die zweren dat dit alleen een symptoom is van een groter aanhoudend 15 Zie bijv. “Fears as young Muslims opt out, BBC News, 7 Maart, 2004 16 Interview met Sahim Alwan, Frontline, 16 Oktober 2003, www.pbs.org 17 Daniel Pipes, The danger Within: militant Islam in America. Commentary, november 2001 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication