53

En uit Koeweit: ❖ Hussein Qambar Ali, een Koeweitse man, bekeerde zich van Islam tot het Christendom in de jaren 1990. Zelfs al garandeert de Koeweitse grondwet de vrijheid van religie en zegt niets over de traditionele Islamitische verbod op het verbieden van het bekeren tot een ander geloof, werd hij toch gearresteerd voor afvalligheid. Tijdens zijn proces verklaarde de aanklager dat de Sharia voorrang heeft op Koeweits seculiere wettelijke kader: “Met droefheid moet ik zeggen dat in onze strafwet geen straf opgenomen is voor afvalligheid. Het feit is dat de wetgeving, in onze nederige mening, geen straf meer kan voorschrijven voor afvalligheid, minder dan wat onze Allah en zijn boodschapper hebben voorgeschreven. Degenen die een beslissing zullen maken over zijn afvalligheid zijn: ons Boek, de Soenna, de verklaring van de profeten en hun wetgeving dat gegeven is door Allah35 Politiek Correcte Mythe: Islam waardeert pre-Islamitische culturen in Moslimlanden Islam denigreert en devalueert niet-Moslims, maar het leidt Moslims ook ertoe om pre-Islamitische culturen te denigreren en devalueren in hun eigen landen. Een Nobelprijswinnaar en auteur V.S. Naipaul merkt op: “Louter 5 jaar na de dood van de Profeet, begonnen de Arabieren Perzië omver te gooien, en geheel het verleden van Perzië, de tijd voor Islam, werd als een zwarte bladzijde in de geschiedenis bestempeld”36 Er was hier niets ongewoons aan. Het is de scene dat door de geschiedenis van Islam heen herhaald werd. Islamitische theologie devalueert op dusdanige wijze de niet-gelovigen, dat er in de Islamitische cultuur geen ruimte is voor toegeeflijkheid naar hun prestaties toe. Moslims noemen het tijdpers voordat elk land Islam adopteerde de tijd van jahiliyya, of onwetendheid. Naipaul verklaart dat de “tijd voor Islam een tijd van zwartheid is: dat is een onderdeel van Moslim theologie. De geschiedenis moet die theologie dienen.” Een voorbeeld hiervan is hoe Pakistanen de beroemde archeologische site van Mohenjo Daro gedenigreerd hebben, en zij zagen de waarde ervan als een kans om Islam te prediken: “Een aanbevolen brief in Dawn (een periodiek) gaf zijn eigen ideeën over de site. Verzen uit de Koran, zei de schrijver, zouden ingegraveerd moeten worden en op borden moeten staan in MohenjoDaro op “geschikte plaatsen”: “Zeg (tot hen, O Mohammed): Reis in het land en zie de natuur van het gevolg van de schuldigen … Zeg (O Mohammed, tot de ongelovigen): Reis in het land, en zie de natuur van de consequentie van hen die voor jullie waren. De meesten van hen waren afgodendienaars.”37 35 Geciteerd in Robert Hussein, Apostate Son, Najiba Publishing Company, 1998, 161 36 V.S. Naipaul, Among the believers: An Islamic journey, New York, Vintage books, 1982, 65 37 Idem, 141-142 53

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication