67

John Quincy Adams over Islam: (de 6de president van de V.S.) “In de zevende eeuw van het Christelijk tijdperk, een zwervende Arabier in de geslachtslijn van Hagar [d.w.z. Mohammed], de Egyptenaar, die de krachten van een transcendente genie combineert, met de bovennatuurlijke energie van een fanaticus, en de frauduleuze geest van een bedrieger, verklaarde zichzelf als een boodschapper vanuit de Hemel, en verspreidde verwoesting en zinsbegoocheling over een uitgebreid gebied van de aarde. Geadopteerd van de verheven Mozaïsche wet, de doctrine van de almachtige God; hij verbond de onlosmakelijke met deze stoutmoedige valsheid, dat hij voor zichzelf zowel profeet als apostel was. Door de Openbaring van Jezus te adopteren en over te nemen, het geloof en de hoop van een onsterfelijk leven, en de toekomstige vergelding, vernederde hij deze tot het stof toe door de beloningen en sancties van zijn religie voor de bevrediging van zijn seksuele passies, en het toestaan van polygamie. En verder verklaarde hij oorlog waarin niemand ontzien werd, een vernietigende oorlog, als deel van zijn religie, tegen de rest van de mensheid. DE ESSENTIE VAN ZIJN DOCTRINE IS GEWELD EN LUST: OM DE WREEDHEID TE VERHEFFEN BOVEN HET GEESTELIJKE DEEL VAN DE MENSELIJKE NATUUR…. Tussen deze twee religies, die geheel contrasteren in karakter, heeft een oorlog gewoed voor 1200 jaar. De oorlog is schaamteloos… Zolang als de genadeloze doctrines en losbandige dogma’s van de valse profeet de toekomstige motieven van menselijke actie zullen bekleden, kan er nooit vrede zijn op aarde, en noch goede wil naar de mensen toe.” (Nadruk in het origineel) Een Iraanse Soefi leider, Sheik Sultanhussein Tabandeh, oefent veel invloed uit in het vormgeven van de jurisprudentie van Khomeini’s Islamitische Republiek, scheef Een Moslim Commentaar op de Universele Verklaring van de Rechten voor de Mens. Terwijl hij betoogde over de doodstraf in het geval dat een Moslim wordt gedood, argumenteert Tanbandeh ertegen als de moordenaar een Moslim is en het slachtoffer een niet-Moslim: “Omdat Islam de niet-Moslims beschouwt als van een lager niveau van geloof en overtuiging, is het zo dat als een Moslim een niet-Moslim doodt… dan zal zijn straf niet een vergeldende doodstraf zijn, omdat het geloof en de overtuiging die bij bezit verhevener is dan dat van de man die gedood is. Er zal alleen een boete van hem geëist worden.”7 Universele morele waarden? Je kunt ze niet vinden. In zijn boek De afschaffing van de Mens, heeft de Christelijke apologeet C.S. Lewis (1898-1963) voorbeelden verzameld van wat hij de Tao, of de Natuurlijke Wet noemt: principes die door mensen worden gehouden in een brede verscheidenheid aan culturen en beschavingen. Deze principes houden onder andere in: “plichten aan ouders, ouderen, voorouders”, “verplichtingen aan Kinderen en Nakomelingen”, “de Wet van Goede Vertrouwen en Waarheidsliefde”, “de Wet van Grootmoedigheid”, en meer. Hij illustreert de algemeenheid van deze principes door citaten uit bronnen zo divers als het Nieuwe Testament, Virgilius Aeneid, Bhagavad Gita, Confucius Analect, de 7 Sultanhussein Tanbandeh, A Muslim Commentary on the Universal Declaration of Human Rights, translated F.J. Goulding, London, F.T. Goulding and co., 1970, 18 67

68 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication