81

Maar de Koran zal toch zeker homoseksualiteit niet vergoelijken, zal het? Tenslotte wordt een in een verhaal uitgebeeld dat Lot tegen de inwoners van Sodom zegt: “Want jullie praktiseren je lusten op mannen in plaats van een voorkeur voor vrouwen: jullie zijn werkelijk een volk Een boek dat je niet geacht wordt te lezen dat overtreedt en alle perken te buiten gaat” (7:81) en “aderen jullie van alle schepselen de mannen? En verlaten jullie je vrouwen, die je Heer voor jullie heeft geschapen? Neen, jullie zijn een volk dat de perken te buiten gaat (26:165). Een hadieth schrijft voor dat “als een man die is getrouwd sodomie begaat, dat hij tot de dood gestenigd moet worden.”6 In den andere hadieth zegt Mohammed: “Doodt degene die aan sodomie doet, en die het bij hem laat doen.”7 Deze strenge verboden hebben hun weg gevonden in Islamitische wettelijke code, en op zo’n wijze dat twee Saoediërs zo angstig waren om zweepslagen te krijgen of een gevangenisstraf, dat zij een Pakistaan vermoordden, die getuige was van hun “schandelijke daden”, door over hem heen te rijden, zijn hoofd kapot te gooien met een steen, en hem in brand te steken.8 Maar de “parelachtige jongemannen” van het Paradijs geeft een soort vreemde dubbelzinnigheid (Engels) Islamikaze: Manifestations of Islamic Martyrology, door Raphael Israeli, Londen: Frank Cass Publishers, 2003. Het is een uitgebreide en boeiende verhandeling over wat Islamitische zelfmoordterroristen motiveert. Het is allemaal in het boek te vinden: de onderdrukking van vrouwen, de dubbele standaarden, en meer – duidelijk en precies uiteengezet, zonder een vleug van zelfbewustzijn of verlegenheid. Het is een huiveringwekkend, maar ook verlichtend boek om te lezen met betrekking tot homoseksualiteit in Islam. De grote dichter Abu Nuwas verheerlijkte openlijk homoseksualiteit in zijn beruchte gedicht De geparfumeerde Tuin (Engels: The Perfumed garden): O vreugde van sodomie! Dus nu de sodomieten, jullie Arabieren. Keer er niet van weg – daarin is een wonderbaarlijk genot. Neem een of andere terughoudende knaap met kuskrullen op zijn tempel en berijd hem als hij staat als een gazelle bij zijn maat staat – Een knaap waarbij je alles kunt zien van zijn gordel, met zwaard en riem, en niet zoals je hoer die helemaal gesluierd moet gaan. Ga voor jongens met strakke gezichten en doe je grote best om hen te bestijgen, want vrouwen zijn de bergen van de duivelen!9 Deze paradoxale houding naar homoseksualiteit is te vinden in de hele Islamitische geschiedenis. Zelfs de Ottomaanse sultan Mehmed II, de veroveraar van Constantinopel, stond open voor deze geneigdheid. Terwijl de veroverde stad nog steeds na smeulde, keerde hij zijn gedachten af van de strijd, en eiste dat de bekende en knappe tienerjongen van een Byzantijnse officier, Lukas Notaras, naar hem toe gebracht. Notaras kwam tot de sultan en vertelde hem, dat hij liever zijn zoon gedood zag worden voor zijn ogen, dan dat hij hem zou overleveren aan de lusten van Mehmed. Mehmed luisterde naar hem, en toen liet hij de vader Notoras onthoofden.10 6 Abu Dawud, boek 38, nr. 4448 7 ‘Umdat al-Salik, p.17.3 (1) 8 Two Saudis beheaded for killing Pakistati who witnessed ‘shameful incident’, Associated Press, 15 Maart 2005 9 Geciteerd in Ibn Warraq, Why I Am Not A Muslim, New York, Prometheus, 1995, 342-43 10 Steven Runcimann, The Fall of Constantinople in 1453, Cambridgee University Press, 1965, 151 81

82 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication