98

deze “Kruistocht van het volk” werden zonder pardon afgeslacht door de Turken in Klein-Azië in Augustus het jaar 1096. Net als vandaag: Verdedigers van Islam? In de Islamitische wet, is jihad verplicht wanneer een territorium van de Moslims wordt aangevallen: “Wanneer niet-Moslims een Moslimland aanvallen, of een dicht naderen, … is jihad een persoonlijke verplichting voor de inwoners van dat land, en die moeten de nietMoslims verdrijven met alles wat zij kunnen.”20 De oproep om deel te nemen aan de jihadsstrijd gebeurde door geschiedenis van Islam heen. Toen de Hamdanid heerser Seyf al-Dawla een jaarlijke jihad-campagne uitvoerde tegen de Byzantynen in het midden van de 10de eeuw, kwamen Moslims van verre om deel te nemen. Zij kwamen natuurlijk, omdat in hun ogen de Byzantijnen agressieve oorlogen voerde om Moslimlanden te veroveren. Later, gedurende de Eerste Kruistocht, vermaande een dichter de Moslims te antwoorden: “Heb je geen verplichting aan je God en aan Islam, en daarmee zowel jonge als oude mensen moet verdedigen? Antwoord aan God! Wee jullie! Antwoord!”21 De eerbiedwaardige Moslim jurist die het meest gelieft wordt door hedendaagse jihadisten, Ibn Taymiyya (Taqi al-Din Ahmad Ibn Taymiyya, 1263-1328) beschouwde jihad als een absoluut: “Als een vijand de Moslims wil aanvallen, dan wordt het verdrijven van hen een verplichting voor al degenen die aangevallen worden, en voor de anderen om hen te helpen.”22 Enkele andere voorbeelden van de oproep tot jihad in de laatste 100 jaar: In 1914 vaardigde de Ottomaanse Sultan Mehmet V een fatwa (religieus bevel) uit, die opriep tot jihad bij het aanbreken van de Eerste Wereldoorlog; in 2003 kondigde een Tsjetsjeense jihadistische groep aan: “Wanneer de vijand een territorium binnendringt, een stad of een dorp waar Moslims wonen, dan is iedereen verplicht om oorlog te voeren;”23 in 2003 vaardigde een Islamitisch Centrum voor Onderzoek bij Al-Azkar Universiteit in Cairo een verklaring uit: “Het is in overeenstemming met logica en met Islamitische religieuze wet, dat als een vijand het land van de Moslims binnenvalt, dat jihad een persoonlijke opdracht wordt, die van toepassing is op elke man en vrouw, vanwege het feit dat onze Moslimnatie dan onderworpen wordt aan een nieuwe Kruistocht invasie die het land, met als doelwit ons land, onze eer, ons geloof en thuisland;”24 en Sheik Omar Bakri Mohammed, de beruchte van Londen afkomstige jihadistische imam, zei eind 2002, “wanneer de vijand Moslimland binnenvalt, zoals Palestina, Tsjetsjenië, Kosovo of Kashmir, moeten alle Moslims meevechten die leven en binnen reisafstand begeven, met alle mogelijke hulp van Moslims wereldwijd.”25 20 ‘Umdat al-Salik, o9.1 21 Geciteerd in Carole Hillenbrand, p.71 22 Ibn Taymiyya, The Religious and Moral Doctrine of Jihad, in R. Peters, Jihad in Classica and Modern Islam: a reader (Princeton, NJ, Markus Wieber Publishers, 1996, 53 23 Sharia Council of State Defence Council “Majlis al-Shura” van de Tjetsjeense Republiek Ichkeria, Jihad and Its Solution Today, no. 7., www.kavkazcenter.com (jihadsite) 24 MEMRI, Jihad Against the U.S.: Al-Anzar’s conflicting Fatwa’s, Memri special dispatch, nr.480, 16 Maart 2003. www.memri.org (Middle East Media Research Institute) 25 Memri, Islamist Leader in London, No Universal Jihad as long as there is no Caliphate, Memri Special Dispatch, nr.435, 30 Oktober 2002 98

99 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication