6

Boordcomputer neemt het over van steeksleutel Onder de motorkap pruttelt al lang geen viercilindertje meer. ‘Autovakmannen’ vertellen hun verhaal. Henri van Dun(43) bekijkt de schade onder de motorkap. ,,Tja, da's niet best. Een vastloper. Dat wordt sleutelen." Op de grond ligt de boosdoener. Een kapotte distributie riem Een fikse klus, maar de steeksleutel wordt in de toekomst steeds minder gebruikt. Dan geeft de boordcomputer op tijd een seintje dat er naar de riem gekeken moet worden. Auto's worden rijdende computers", beseft de eigenaar van Carprof Van Dun in Best. Terwijl Van Dun de olie van zijn handen poetst, wordt een paar kilometer verderop hard gewerkt om zijn visie gestalte te geven. Want de regio is 'top of the bill' als het gaat om high tech oplossingen voor auto's. Tussen Helmond en Eindhoven wordt volop getest met zelfrijdende voertuigen. Achter het stuur van de `treintjes' zitten nu nog techneuten en onderzoekers die hun veiligheid in handen van hun eigen technieken leggen. „Maar zelfrijdend heeft de toekomst. Net als waterstof overigens", klinkt het vanonder de motorkap. „Al die veranderingen vragen nogal wat van je als ondernemer. Je moet op zoek naar mensen die je kunnen helpen. Anders red je het niet." Sleutelpersonen Zie hier het script van Van Dun in de documentaire De Autovakmannen die begin Februari 2017 in première ging. De Utrechtse filmmaakster Gwen Jansen (44) volgde anderhalf jaar lang diverse sleutelpersonen in de automotive-branche. Eigenaren, monteurs en zelfs minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu). Niet geheel toevallig komen vier van de hoofdrolspelers uit Zuidoost-Brabant. Jansen: „Hier wordt getest wat de minister en haar Europese collega's graag in 2019 zien: auto's die zonder bestuurder de weg op kunnen." De Brabanders beseffen dat het voor hun beroepsgroep alle hens aan dek is. Wie stil blijft staan, legt het loodje. Dat weten ook Van Duns collega's en andere hoofdrolspelers Francois Driessen van de gelijknamige Autogroep in Eindhoven en Michiel Schreijer, autotechnicus bij een ander Eindhovens autobedrijf. Victor Dolk (28), kijkt als promovendus en aanvoerder van het TU/e A-team met andere ogen naar een auto. Ook Dolk vertelt zijn verhaal in De Autovakmannen. Hij is de man van de bits en bytes. In de achterbak van hun Toyota Prius bouwde het Ateam een enorme computer met kabels en usb-poorten. Hun ideeën zijn in de praktijk getest. Dolk: „2019 is al heel dichtbij. Ik weer zeker dat de zelfrijdende auto toekomst heeft. Denk aan de transport- sector. Over vijf jaar rijden er colonnes vrachtwagens over de weg die met elkaar `praten'. Zo blijft het veilig. Chauffeurs die in de 'trein' zitten kunnen rusten. Bovendien wordt op deze manier heel veel brandstof bespaard. De uitdaging is nu om alle verschillende merken met elkaar te kunnen laten praten. De grote spelers wachten vooralsnog op wat komen gaat. Iedereen vraagt zich af 'wat wordt de norm'?" 6

7 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication