11

35 meter wandkleed DvONS in Academiehuis Grote Kerk Er wordt op de dag van ons bezoek in het Academiehuis Grote Kerk in het hartje van Zwolle druk gewerkt aan het wandkleed ‘Draden van het Overijsselse slavernijverleden’. Uiteindelijk zal dat kleed een lengte krijgen van 35 meter. Dames met een link naar de wijk Aa-landen zijn actief bezig met hun deel van het enorme wandkleed. Aakwaa ging bij ze op bezoek in de Grote Kerk. Aan dit participatieve kunstproject wordt door vele vrijwilligers op een drietal locaties gewerkt. Wat het project bijzonder maakt is de manier waarop het wandkleed van 35 x 2,5 meter tot stand komt. Van jong tot oud, van inwoner tot bezoeker van Overijssel. Door middel van tuften, borduren, quilten en punchen brengt de maker een pijnlijk onderdeel van onze vaderlandse geschiedenis in beeld. Kunstenaar Amber Malaika Hyacinth (1998) Amber Hyacinth is illustrator en beeldend kunstenaar. Haar roots liggen in het Caraïbische eiland Grenada (specerij nootmuskaat), groeide op in Hengelo en studeerde aan de kunstacademie ArtEZ in Zwolle. “Ik vind het mooi dat een grote groep mensen werkt aan dit wandkleed. Met de juiste aandacht voor het verleden werken wij samen aan een mooie toekomst. Ik neem het publiek mee op een reis door onze geschiedenis, maar is ook de relevantie voor de dag van vandaag van belang”. Jeltje Toelichting wandkleed Het wandkleed verbeeldt de sporen van het slavernijverleden. ‘Draden van het Overijsselse slavernijverleden’ brengt op een bijzondere manier de verhalen van het slavernijverleden in Overijssel in beeld. Waar lange tijd gedacht wordt dat de koloniale geschiedenis vooral iets van het westen van ons land was, blijkt niets minder waar te zijn. Ook in Overijssel zijn vele sporen van deze pijnlijke geschiedenis te vinden. Zeven scenes van het wandkleed Overijssel was onder meer betrokken bij de slavernij via activiteiten van de V.O.C. (o.a. via specerijenhandel) en de W.I.C. (o.a. via katoenplantages en de link naar de Twentse textielindustrie). Als plantage-eigenaar, bewindhebber, scheepsbemanning of als afreizende naar de koloniën. Op drie maaklocaties worden zeven scènes in beeld gebracht. Van de voordelen die deze tijd heeft gezorgd voor ons land, maar ook met verwijzing naar de criticasters en bijzondere mensen. Zoals geschiedschrijver en chirurgijn Seyger van Rechteren uit Dalfsen, die in de Grote Kerk in Zwolle ligt begraven. Het in Zwolle te maken deel begint met een beeld van de 11

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication