41

Aa-landen, een wijk in beweging Over ruimtelijke visies en plannen van de gemeente en anderen schrijf ik twee artikelen in deze en de volgende AAKWAA. Het doel is onze wijkbewoners vroegtijdig zo goed mogelijk te informeren. Ter voorbereiding heb ik met veel betrokkenen gesproken. Aa-landen en Omgevingsvisie Aa-landen is een wijk uit de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Het is een hele mooie wijk en toekomstbestendig en met visie ontworpen. De naam Gerard Mostert wordt in dit verband vaak terecht genoemd. De bevolkingsopbouw geeft een oververtegenwoordiging van 75-plussers te zien. De verwachting is dat deze groep de komende jaren verder zal toenemen. Dat schetst meteen opgaven in de zorg, woningbouw en inrichting van de openbare ruimte voor de komende jaren. Maar net als de ontwerpers van destijds, zou je ook nu naar over 30 of 40 jaar moeten kijken. Ook een mooie wijk vertoont na 50/60 jaar verouderingsverschijnselen. En de maatschappelijke omstandigheden zijn anders dan destijds. Denk maar eens aan klimaat en energie. Op 13 september 2021 heeft de gemeenteraad de definitieve versie van de Omgevingsvisie “Ons Zwolle van Morgen” vastgesteld. In het decembernummer van 2021 van de AAKWAA hebben we daar aandacht aan besteed. Ook voor onze wijk zullen de beleidsvoornemens gevolgen hebben. Verkeer Eén van de vastgelegde ambities en uitgangspunten in de Omgevingsvisie is die van een autoluw stadshart van Zwolle en meer ruimte voor lopen en fietsen rond de singelzone. Een deel van het verkeer op de Burgemeester van Roijensingel, Pannekoekendijk, Schuttervaerkade en Burgemeester Drijbersingel zal zich in de toekomst verplaatsen naar de zogenaamde stadsruit gevormd door o. a. de Ceintuurbaan, Zwartewaterallee, de IJsselallee en de A28. Door deze ontwikkeling in combinatie met de geplande (woning-)bouw in en rond het centrum en rond de Zwartewaterallee zal het verkeer toenemen op de Zwartewaterallee. Er is tijdens het opstellen van de gebiedsvisie Zwartewaterallee onderzocht in welke mate ontwikkellocaties langs de Zwartewaterallee bijdragen aan de toename van de mobiliteit en of dat consequenties voor de bestaande infrastructuur heeft. Belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat deze bijdrage weliswaar tot een toename van verkeersbewegingen leidt, maar dat de consequenties voor fysieke aanpassingen in de infrastructuur relatief beperkt zijn. Op basis van het mobiliteitsonderzoek gaan rond Holtenbroek twee infrastructurele maatregelen getroffen worden. Het gaat daarbij om het voorrangskruispunt Middelweg-Bachlaan en de kruising Zwartewaterallee-Mozartlaan. De gemeente is nu bezig met het verder uitwerken van deze locaties. Daarnaast is vastgelegd dat er ook langs de Zwartewaterallee geïnvesteerd wordt in meer en kwalitatieve openbare ruimte voor groen, lopen en fietsen. Als uitwerking van de gebiedsvisie is de gemeente ook gestart naar inpassingsstudies van eventuele ongelijkvloerse fiets- en voetgangersaansluitingen op de kruispunten van de Zwartewaterallee met de Middelweg en de Rijnlaan. Ook is in 2022 door een verkeerskundig bureau onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid op de rotonde Rijnlaan - Eemlaan. Aanleiding hiervoor was het gevoel van onveiligheid bij velen. Bij deze verschillende onderzoeken zijn diverse analyses uitgevoerd, zijn de verkeersintensiteiten in beeld gebracht en ook het aantal oversteekbewegingen van voetgangers aangegeven. Op basis daarvan zijn er aanbevelingen gedaan die de gemeente kan meenemen bij de eventuele aanleg van een fietstunnel onder de Zwartewaterallee en de aantakking van een fietsroute de wijk in en bij plannen voor de mogelijke ontwikkeling van het winkelcentrum. De uitvoering van de gebiedsvisie is alleen mogelijk met een financiële bijdrage van het rijk, de provincie en ontwikkelaars. Hiermee gaat de gemeente investeren in het verbeteren van kruispunten, betere wandel- en fietsroutes en een aantrekkelijke buitenruimte. Artikel in maart en Informatie- en discussieavond In de AAKWAA van maart ga ik in op de visie Zwartewaterallee en mogelijke ontwikkelingen rond het winkelcentrum. De SWA gaat in maart of april samen met de gemeente een avond organiseren waarin informatie over al deze voornemens zal worden verstrekt. En belangrijk: u kunt uw mening en ideeën aan de plannenmakers meegeven. Aart Karssen 41

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication