21

Onderhoud van de beelden vanuit een expositie in het postkantoor Boxtel op een werf terecht was gekomen. En dat de gemeente bewoners die hun omgeving met kunst wilden verfraaien daarvoor een subsidie konden aanvragen. Een regeling werd getroffen dat de Woonvereniging Westerveldse Aa Snoeck’s kunstwerken kon aanschaffen voor 20.000 gulden met een niet onaanzienlijke, gemeentelijke bijdrage. Na vijf jaar op het pleintje te hebben gestaan, werden de twee Wachters “teruggegeven” aan de gemeente en bleven de drie stoeltjes eigendom van de Woonvereniging. Adriaan wist nog te vertellen dat de foto van Aakwaa’s voorpagina ietwat gedateerd is en stuurde ons een recente foto waarop twee dames de beide kunstbeelden aan het restaureren zijn. Zodat wij kunnen melden dat op het pleintje van de Soerensebeek de twee Wachters nu kleurig opgefrist staan te pronken. Tekst: Martin Bos, foto’s Ank Pot, redactie Aakwaa. Foto restauratie: Adriaan Velsink kwaad op grote afstand houden. Hij werkte aa nvankelijk met steen, hout en brons zijn favoriete materialen. Later werkt hij vooral in keramiek en klei. Snoeck gebruikte vrolijke, primaire kleuren en meestal waren mensen zijn onderwerp en zijn karikaturale personages doen denken aan stripfiguren. Voorstellingen van mensen met ogen en neus en soms een deel van het gezicht. Het werk van Jan Snoeck is authentiek en herkenbaar en staat in binnen en buitenland. In Zwolle is zijn werk te zien in de Thorbecke Scholengemeenschap en het Isala ziekenhuis. Ook in prominente musea zoals het Stedelijke Museum in Amsterdam, het Kunstmuseum in Den Haag, Boijmans Van Beuningen in Haarlem en het Princessehof in Leeuwarden. En dus ook op het pleintje in de Soerensebeek……hoe kwam het daar? De Wachters en drie stoeltjes Aakwaa schuift aan bij Adriaan Velsink, bewoner van het eerste uur die als lid van de commissie Beeldende Kunst van de gemeente Zwolle contact had met Jan Snoeck. Wij spreken over 1996 en Adriaan wist dat kunstwerk van Snoeck Na onderhoud 21

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication