3

Buurthulp Aa-landen onder de loep De in de zeventiger jaren van de vorige eeuw op kleine schaal gestarte Buurthulp, is vandaag de dag een niet weg te cijferen belangrijk onderdeel van de S.W.A. wijkgemeenschap. Naast de professionele teams is de Buurthulp met haar vrijwilligers een zeer welkome aanvulling op de kleine, vaak eenmalige hulpvraag uit de wijk. Organisatie Als Buurthulp Aa-landen bestaat het team uit 21 personen, waarvan vijf mensen in het Telefoonteam zitten en zestien de uitvoering van de hulpvragen verzorgen. Ook in 2024 waren de wekelijkse openingstijden op maandag- en woensdagmorgen. Op andere dagen noteren vrijwilligers van de Infobalie de vragen en geven die door. Tijdens de vakantieperiodes en sluiting van het Meander College is de Buurthulp via het mailadres bereikbaar en wordt de Hotmail door medewerkers gelezen en van daaruit afgewerkt. Medewerkers van MFC De Bolder geven de op de S.W.A. telefoon binnenkomende berichten door aan de Buurthulpmedewerker, die het thuis afwerkt. Vrijwilligersbestand Het vrijwilligersbestand is constant maar er kunnen best nog wel mensen bij. Op de Open Dag en via de Aakwaa (ook deze) werden oproepen geplaatst voor nieuwe vrijwilligers; het liep jammer genoeg niet storm. In 2024 was het vrijwilligersbestand net voldoende om de aanvragen af te kunnen werken. Mede omdat de bestaande vrijwilligers bereid waren om te werken en er een extra klus bijnamen. Om een betere spreiding te krijgen zijn nieuwe vrijwilligers dringend nodig. Huisbezoeken en boodschappen doen Een vast onderdeel van het aanbod betreft onder andere bewoners van De Rivierenhof. Al vele jaren zijn er vaste combinaties, waar van weerszijden de persoonlijke contacten zeer op prijs worden gesteld. Tuinwerkzaamheden In voor- en najaar is het aantal aanvragen hoog en moet er (soms) enig geduld worden betracht. Het tuinteam zorgt altijd wel weer dat het voor elkaar komt. Met de oproep in deze Aakwaa en die van vorige maand hoopt het team te worden uitgebreid met tuinmannen- en vrouwen. Klusjes in het huis Het blijkt dat vrijwilligers heel creatief zijn in het oplossen van soms ingewikkelde hulpvragen. Het vraagt soms een aantal bezoeken om hulpvragers vertrouwd te maken met wijzigingen van programma’s bij bv. de mobiele telefoon, de laptop of radio- en TV programma’s. Vervoer naar ziekenhuis en andere instellingen Vanwege invoering van de Zwolse vervoerpas waren er In 2024 geen nieuwe aanvragen voor vervoer. Wel voortzetting van de al in 2023 bestaande vragen. Informatie- en adviesvragen Er worden niet alleen hulpvragen gesteld, maar ook vragen die te maken hebben met de werkwijze van de Buurthulp, de mogelijkheden en duur van de inzet en de grenzen van het vrijwilligerswerk. De grenzen zijn dat de Buurthulp geen hulp geeft voor zaken waarvoor zij op het terrein van de beroepsmatige vakmensen of organisaties terechtkomt. Er wordt dan doorverwezen. De tijdslimiet is belangrijk: er wordt vanuit gegaan dat de klus in maximaal 3 - 4 uur moet worden geklaard. De vrijwilliger beslist zelf of een klus met een langere looptijd opgepakt wordt of met de hulpvrager op zoek te gaan naar andere mogelijkheden. 3

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication