21

jaar, in de artikelen “Aa-landen in beweging” van Aart Karssen, voorzitter van de S.W.A. En al eerder in de december 2021 editie, het interview van S.W.A. bestuursleden met toen wethouder Ed Anker. Om dit verslag niet al te uitgebreid en te technisch te maken met veel vakjargon, hierna enkele highlights uit de voordrachten: De wijk Aa-landen: in 50 jaar een onwijs gegroeid verkeersaanbod; In Zwolle: Binnenring/centrum autoluw maken; Mobiliteitsvisie: stimuleren naar heel veel fietsverkeer en uitbreiden fietsaanbod; Brede welvaart: Prettige leefomgeving en verschillende belangen tegen elkaar afwegen; Verkeersveiligheid: Staat hoog op de agenda van de gemeente; Gebiedsvisie Zwartewaterallee: Transformatiegebied naar winkelcentrum, kantoren en (nieuw) woningen. Zwartewaterallee: Snelheid in nieuwe situatie naar 50 km maximaal? Waar kan wat en wat is acceptabel. Rijnlaan: Metingen worden gehouden op gebied van intensiteit, straat met veel functies en voorzieningen, bereikbaarheid winkelcentrum; Bij alle wijzigingen: Groenstructuur verdedigen; Kruispunt Zwartewaterallee – Rijnlaan: Ontsluiten winkelcentrum en rotonde; nu studie fietstunnel onder de Zwartewaterallee door bij de Biesbosch; Scheldelaan: Onderzoek sluipverkeer Rijnlaan, Waallaan, Merwedelaan: Maximale snelheid van 50 km terug naar 30 km?; Namens de bewoners van de Krekenbuurt bood Martijn Hofman aan Gerdien Rots een petitie aan om maatregelen te treffen tegen te hard rijden op de Merwedelaan. Even daarvoor waren er door de gemeente al matrixborden geplaatst. Metingen geven aan dat daar 85% van de automobilisten 55 km of minder rijden. Koploper waar structureel (veel) te hard in Aa-landen gereden wordt is de Middelweg! Woningbouw langs de Zwartewaterallee en bij winkelcentrum: De stip op de horizon ligt op uiterlijk 2031, dan moet het gerealiseerd zijn om terugbetaling van 21 miljoenen aan ’s Rijksschatkist te voorkomen; Gebiedsvisie winkelcentrum e.o.: Gebiedscoalitie tot stand brengen tussen eigenaren winkelcentrum en kantoorgebouw, De Bolder, Meander College en de gemeente. Samen met bewoners naar de toekomst Op niet alle concrete vragen en opmerkingen uit de zaal na de presentaties konden de sprekers van de avond niet al te diep ingaan, vanwege de startfase waarin het hele proces zich bevindt. Opmerkingen of vragen die betrekking hadden op bestaande situaties van straten en omgeving werden genoteerd om er mee aan de slag te gaan. De vragen, suggesties en ideeën die op de hele nieuwe situatie betrekking hebben, werden geparkeerd om in een later stadium van het proces mee verder te gaan. Dat was meteen een mooie gelegenheid voor de gemeente en S.W.A. voorzitter Aart Karssen de bezoekers te enthousiasmeren om zich aan te melden om in een vroegtijdig stadium mee te kunnen praten over de ontwikkelingen in de wijk. Het leverde direct een spontane opgave van een vragensteller op. Wijkbewoners die vroegtijdig bij dit proces betrokken willen zijn, kunnen zich bij de gemeente of de S.W.A. melden! Op de hoogte blijven De aanwezigen van die avond die bij aanmelding een e-mailadres hebben opgegeven zullen een afsprakenlijst ontvangen. De presentaties worden op de website van de S.W.A. geplaatst. Het hele proces zal als ‘wijkwatcher’ op de voet worden gevolgd door de S.W.A. met haar wijkblad Aakwaa, waar ook gemeente Zwolle met haar eigen pagina de wijkbewoners op de hoogte gaat houden. Martin Bos, redactie Aakwaa

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication