25

Hoe meer kilometers je maakt, hoe meer leesplezier je krijgt. Reden voor de school om de bieb uit te breiden voor de groepen 3 en 4. Marion: “Zij zetten hun eerste stappen in het zelfstandig lezen. Hun boekjes zijn vaak wat dunner en ze willen meer wisselen.” Ze kregen daarom dit voorjaar een extra, eigen bibliotheek naast de bestaande bieb. Samen met Jolijn en geïnteresseerde andere leerkrachten vult Marion de boekencollectie van de school gestaag aan. “Daarvoor lees ik sinds drie jaar alleen nog maar kinderboeken, zo’n zestig per jaar. Zo kan ik inschatten welke boek voor welk soort lezer geschikt is en kan ik erover meepraten. Ik stimuleer collega’s ook om zelf de boeken te lezen.” Want ook de juffen en meesters hebben een belangrijke rol. “Als je leerkracht een goede leespromotor is, heb je als leerling 1,5 keer zoveel kans om een goede lezer te worden.” En de ouders? Die spoort ze aan om vooral het lezen te (blijven) stimuleren. Door zelf te lezen, door naar de Stadkamer te gaan, en door voor te lezen. Zo lang mogelijk. “Ik lees mijn zoon van dertien ook nog voor.” Tekst en foto’s: Femke Bakkeren Marions boekentips Groep 5 t/m 8: Het jaar van Bonk, Een aap op de WC, Een slijmzoen voor je oma, De fl at aan het einde van de wereld Groep 3 t/m 5: Bam, De krieps, Stinkhond 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication