zijn geur te verspreiden en doet dus dat ook onder jouw motorkap. In het late voorjaar is er vaak een piek, wanneer jonge steenmartertjes het verschil tussen eetbaar en niet-eetbaar nog niet kennen. Het lijkt of sommige automerken vaker het doelwit zijn van marters dan andere. Dat heeft te maken met de gebruikte materialen in de motorruimte, zoals bepaalde soorten rubber en isolatie die marters interessant vinden. Een verklaring is ook dat de marter makkelijker in de ene auto kan komen dan in de andere en een grotere ruimte vindt om te bivakkeren. Je merkt het pas als jouw voertuig ‘aan de beurt is geweest’, wanneer de motor bij een (hoge) snelheid ineens geen vermogen meer heeft. Of dat er een lek in de benzineleiding is. Riskanter is nog wanneer de remmen weigeren door een kapot geknaagde remleiding. In de directe omgeving van de schrijver van dit artikel werden in een tijdsbestek van anderhalve maand in een straal van zo’n 75 meter drie auto’s door een steenmarter bezocht. Rubberslangetjes, kabels voor de koelvloeistof, elektrische kabeltjes werden aangevreten en veroorzaakten dat alle signaleringslampjes op rood sprongen en het motorvermogen afnam of verdween. Waarschijnlijk door één en dezelfde marter die diverse keren in de late avonduren in de straat werd gesignaleerd. Leg je jouw oor te luisteren, dan hoor je dit soort berichten uit diverse hoeken van de wijk. Wat werkt tegen marters? Marters hebben een hekel aan bepaalde geurtjes. Je kunt bv. kiezen voor een zakje met hondenharen, wc-blokjes of ammoniak te verspreiden onder de motorkap. Het is een tijdelijke oplossing want marters wennen vrij snel aan geuren. Met kippengaas onder de auto leggen voorkom je dat de marter zo in de motorruimte kruipt, ze hebben een hekel om daarover heen te lopen. Ongetwijfeld zal uw garage en de ANWB je goed kunnen adviseren bij het plaatsen van een marterverjager en anti-marterspray. Een geruststelling tot besluit: heeft u een All-Risk verzekering, dan zal die de door de marter veroorzaakte schade dekken. Foto: Paul van Ommen De blauwe pijl geeft aan waar de marter schade heeft veroorzaakt, [koelvloeistof leiding lek gebeten] terwijl de gele pijl aangeeft dat na herstel van de schade door de garage een marterkastje is geplaatst. Maar eerst wel even kijken of je door de uitkering van de schade niet terugvalt naar een lager no-claim percentage (korting voor schadevrij rijden), want dan kan dat nadelig uitvallen en kun je de schade beter voor eigen rekening nemen. Tekst: Martin Bos, redactie Aakwaa 5
6 Online Touch Home