15

DE BROADWATER KREEG EEN NIEUWE ACHTERSTEVEN. Foto Tom van Oossanen “Naast nieuwbouw deden we in Vollenhove altijd al onderhoudsklussen, voornamelijk aan de door ons gebouwde jachten”, vertelt Jurjen van ’t Verlaat van Royal Huisman, “eigenaren en kapiteins willen voor dergelijk werk een betrouwbaar adres waar ze op kunnen rekenen. Wij hebben vakmanschap in huis, leveren kwaliteit en streven stipte oplevering na. Dat is ons doel. Refits zijn andere projecten dan nieuwbouw. Het werk moet in een kortere periode worden uitgevoerd en je komt soms voor verrassingen te staan, ondanks onze nauwgezette inspecties vooraf. Als zoiets zich voordoet, dan stellen we de eigenaar direct op de hoogte en melden de impact op prijs en levertijd. Die informatievoorziening wordt op prijs gesteld. Bij elk project geven we de klant trouwens met regelmaat updates over de voortgang.” DIEP VAARWATER Royal Huisman is in 2021 precies 50 jaar met een goed geoutilleerde werf gevestigd in Vollenhove. Het enige dat daar ontbreekt is diep vaarwater voor de deur. Transport van diepstekende jachten vergt daardoor extra handelingen; die schepen moeten worden gelift of via een ponton vervoerd. “Voor nieuwbouw is dat niet zo’n punt”, legt Van ’t Verlaat uit, “dat zijn meerjarige projecten, dus dan is zo’n transport een marginale factor op het totaal, temeer daar het om een enkele reis gaat. Voor refits ligt dan anders; die jachten moeten heen en weer en liggen een veel kortere tijd bij de werf. Vandaar dat Royal Huisman tijdelijke locaties elders heeft gehuurd, onder meer in Harlingen en op Urk, om projecten uit te voeren.” Ook in het Duitse Emden werd een locatie gevonden, maar die is tot dusver niet benut. Wel vond Royal Huisman in eigen land de ideale stek: de voormalige werf van Holland Jachtbouw in Zaandam, dat vanwege de internationale positionering wordt aangeduid als ‘Amsterdam’. Het gaat om drie verwarmde hallen met een maximum lengte van 68 meter.“Wij gebruikten die locatie al voor enkele projecten, zoals het vaarklaar maken van nieuwe jachten en refits van bestaande schepen in het water”, aldus Van ’t Verlaat. TWEE VESTIGINGEN Broadwater was eerder nieuwbouwproject dan een refit De situatie rond Holland Jachtbouw veranderde doordat eigenaar Chris Gongriep in december 2016 overleed. Zijn erfgenamen besloten de werf niet voort te zetten en verkochten de grond en opstallen aan Port of Amsterdam. Royal Huisman greep de kans om hier een tweede vestiging te realiseren en kwam een lange huurperiode overeen. Van ’t Verlaat: “Sindsdien kennen we Royal Huisman Vollenhove, waar we de nieuwbouw concentreren en Royal Huisman Amsterdam voor de refits. Grote jachten kunnen Amsterdam op eigen kiel bereiken en voor bemanningen is de regio aantrekkelijk om enkele maanden te verblijven, zeker in de wintermaanden. Bovendien is de nabijheid van Schiphol een pre. We zijn één werf met twee locaties. Vollenhove blijft het hoofdkwartier. De vestiging in Amsterdam heeft een eigen bedrijfsleider en daar DE NIEUWE CARBON MASTUNIT VAN RONDAL WORDT OP DE BROADWATER GEPLAATST. Foto Huisfit JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication