23

DIT VOORJAAR START DE AFBOUW VAN PROJECT ASIA, BOUWNUMMER 253; EVENEENS EEN 61 METER JACHT. ALBERT (L) EN KLAAS HAKVOORT: ‘WE MAKEN SCHEPEN IN MOOIE MATEN.’ Foto Laurens van Zijp beroepsvaartuigen op de werf zouden worden gebouwd ligt niet voor de hand. “Dergelijk werk zou te verstorend zijn”, legt Hakvoort uit, “onze mensen zijn gewend om schepen op een hoog niveau af te werken, dat gaat niet samen met het werken aan een bedrijfsvaartuig.” In 1980 schakelde de werf juist over van beroepsvaart naar jachtbouw. De markt voor vissersvaartuigen viel toen stil. Gelukkig was er een makelaar die Hakvoort in contact bracht met een Amerikaanse klant, die een Striker, een snelvarend sportvisjacht, liet bouwen. Klaas Hakvoort: “Het was in die tijd een superjacht. Het klikte tussen die Amerikanen en ons. Zij merkten dat wij goede schepen tegen een goede prijs leverden. Dat is nog altijd ons motto. De dollar stond op dat moment hoog; alle condities waren gunstig. Daar komt geluk bij kijken, maar je moet het als werf ook aandurven. Het was een hele omschakeling voor onze mensen; naar schoner en preciezer werk.” DRIE PROJECTEN Momenteel wordt gewerkt aan drie projecten. Bouwnummer 252 is project Adur, een snelvarend aluminium motorjacht van 45 meter. Een ontwerp van Omega Architects/Frank Laupman, waarvoor Van Oossanen de naval architecture heeft verzorgd. Met een geoptimaliseerd onderwaterschip en twee MTU 12V4000 M93L motoren van 2850 kW elk en twee elektrische boostermotoren van 100 kW moet dit schip 26,5 knopen halen. Bijzonderheid: er wordt een Hull Vane gemonteerd en dat is de allereerste die in carbon is uitgevoerd. DE BOUW VAN DE STRIKER MARKEERDE DE OVERGANG VAN BEROEPSSCHEPEN NAAR JACHTBOUW. JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 23 Qua gross tonnage blijft dit ontwerp net onder de 500-grens. Bouwnummer 251 is een 61 meter jacht, naar een ontwerp van Sinot Architecture & Design, waarvoor Diana Yacht Design de naval architecture heeft uitgevoerd. Op het hoofddek bevindt zich, naast gastenhutten, een rolstoelvriendelijk VIP-verblijf. Het dubbelschroefs schip is gebouwd in staal, met een aluminium opbouw. De motorisering bestaat uit twee Caterpillar 3512 E HD diesels, voorzien van een MCR, van 1350 kW elk bij 1600 toeren. Dit jacht verlaat de werf rond maart, want dan moet de afbouw van bouwnummer 253, project Asia, beginnen. Eveneens een 61 meter jacht, ontworpen door Sinot Yacht Architecture & Design. Ook hiervan verzorgde Diana Yacht Design de naval architecture. Moran Yacht & Ship vervulde een sleutelrol als verkoopteam en coördinator tussen opdrachtgever, ontwerpbureau en werf. TOEKOMST Gevraagd naar de toekomstverwachting, antwoordt Klaas Hakvoort: “Wij zien nog wel muziek in de jachtbouw. Klanten weten dat een kwalitatief goed product zijn waarde behoudt. Daarom doet de Nederlandse jachtbouw het goed: vanwege de geleverde kwaliteit en het feit dat alle faciliteiten en toeleveranciers binnen een straal van circa 75 kilometer bij elkaar te vinden zijn, en kennis en kunde onder handbereik zijn; dat is uniek in de wereld.” Albert besluit met: “En wij maken schepen in mooie maten, van pakweg 40 tot ruim 60 meter. Op zo’n schip ben je als eigenaar nog met watersport bezig en kun je leuke havens binnenlopen. Dus die bouwen wij graag!” www.hakvoort.com TEKST LAURENS VAN ZIJP

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication