29

HET SPUITEN VAN PLAMUUR HEEFT VOLGENS THE MARINE GROUP TOEKOMST: ‘HET IS EEN WIN/WIN-STUATIE’. The Marine Group, een Britse onderneming met een brede activiteit in de jachtbouw, heeft geïnvesteerd in twee units voor de applicatie van spuitplamuur. De installatie die vorig jaar bij een pilot-project voor Moonen Yachts in ’s-Hertogenbosch werd gebruikt, is door The Marine Group gekocht en er werd nog een tweede spuitmachine besteld bij de Britse leverancier. Ibrahim Elghaly van The Marine Group vertelt over de plannen om de Nederlandse jachtbouwmarkt te veroveren met spuitplamuur. THE MARINE GROUP ZOEKT SAMENWERKING IN NEDERLAND Spuitplamuur komt binnen bereik De spuitplamuur, Awlfair SF, werd ontwikkeld door AkzoNobel-dochter Awlgrip. Een meerjarig partnerschap van AkzoNobel met de Britse bedrijven Graco (technologie-expert van de componenten in de spuitunit) en Hogg, de ontwerper van de spuitmachine, garandeert dat applicateurs en jachtbouwers de zekerheid hebben van een betrouwbaar serviceaanbod. Minder materiaalgebruik, snellere verwerking en een mooier resultaat zijn de pluspunten. “We hebben flink geïnvesteerd en energie in het proces en de installatie gestoken, en we hebben de volledige support van AkzoNobel”, aldus Elghaly. “Momenteel zijn we bezig met drie projecten in Italië, waar de jachtbouw ook booming is, maar door corona is de logistiek een nachtmerrie. We hebben ook een opdracht om een nieuwbouw veerboot in Kroatië met spuitplamuur te doen.” VERFSPECIALIST Elghaly werkte jarenlang als verfspecialist bij AkzoNobel en heeft vier jaar in Nederland gewoond voordat hij in maart vorig jaar overstapte naar The Marine Group in Cardiff. Hij is een ‘Registered Marine Coatings Inspector’. “Ik ken heel veel mensen bij Nederlandse jachtwerven en jachtschilders en via dat netwerk probeer ik de Nederlandse markt te benaderen. Wij kunnen voor Nederlandse applicateurs voor de spuitmachine zorgen en de specialist die nodig is om hem te bedienen. Ik kan me voorstellen dat de aanschaf van zo’n spuitmachine voor veel jachtschilders een te grote investering is. Door nauwe samenwerking met ons kunnen ze toch van deze nieuwe technologie DE BEDIENING VAN DE MACHINE VERGT DE NODIGE EXPERTISE. Plamuur verwarmen en mixen Awlfair SF wordt aangebracht met behulp van een airless-spuitmachine. De twee componenten plamuur wordt in vaten aangevoerd en in de machine gemixt en verwarmd. Met een volumecapaciteit van vijf liter per minuut (afhankelijk van de grootte van de spuitmond) kan de plamuur nauwkeuring worden aangebracht. gebruik maken, waardoor de kwaliteit van het schilderwerk sterk toeneemt.” 3D SCANNING The Marine Group biedt ook aanvullende technologie in samenwerking met Digital Drydock Solutions. Elghaly: “Met behulp van 3D scanning van de hele boot kunnen we bijvoorbeeld nauwkeurig berekenen hoeveel plamuur er nodig is. Het is bovendien waardevolle data als er later een reparatie nodig is. We voegen daarmee waarde toe.” Elghaly denkt dat het voor jachten vanaf 25 meter al interessant is om de spuitplamuurmachine in te zetten. “Spuitplamuur is wel duurder dan gewone plamuur, maar bedenk wel dat het werk veel sneller gedaan is; er wordt dus enorm bespaard op arbeidskosten. En de kwaliteit van het schilderwerk neemt toe, het is een win/win-situatie.” www.themarinegroup.co.uk TEKST EN FOTO’S RENS GROENENDIJK Maximaal twee lagen kunnen per dag nat-in-nat worden aangebracht. Tussentijds schuren is niet meer nodig. De spuitapplicatie vermindert de kans op luchtinsluiting (air pockets); het nalopen en tijdrovende herstel van pockets op de klassieke wijze – met de hand – wordt hierbij voorkomen. DE AANVOER VAN VATEN MET AWLFAIR SF PLAMUUR, DIE IN DE MACHINE WORDT GEMENGD EN VERWARMD. JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 29

30 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication