33

De afgelopen 4,5 jaar is bij de Duitse fabrikant Mankiewicz hard gewerkt aan nieuwe producten van Alexseal Yacht Coatings. Marcel Voskamp, senior sales manager voor Noord-Europa, vertelt over de ontwikkeling en toepassing van een nieuwe plamuur, een interieur coatingssysteem en een 2-componenten aflak. DE NIEUWE 2-COMPONENTEN POLYURETHAAN AFLAK VAN ALEXSEAL KAN GEROLD WORDEN. INTERIEUR COATING, PLAMUUR EN ROL-/KWASTBARE AFLAK ALEXSEAL VERRAST MET NIEUWE PRODUCTEN “Door de beperkingen die werden opgelegd door nieuwe duurzame regelgeving voor de chemie was het verschrikkelijk moeilijk een 2-componenten product te ontwikkelen voor het traditioneel aflakken. Alexseal Topcoat 501 Roll Additive is bestemd voor de kleinere professionele jachtschilder. Het kan in combinatie worden gebruikt met Alexseal Premium Topcoat 501, een 2-componenten polyurethaan verf. De verwerkingstijd is maar liefst twee tot drie uur. Het is uitstekend geschikt voor refit, voor de waterlijn, striping, en kleinere stukken. En het mooie is dat je het gewoon met de kwast kunt aanbrengen of rollen voor een mooi egaal glanzend eindresultaat. Door de hogere natte laagdikte biedt het ook een goede dekking voor moeilijke kleuren, zoals kanariegeel.” KNOWHOW UIT ANDERE SECTOREN Alexseal Yacht Coatings treedt niet veel HIER IS HET NIEUWE INTERIEUR COATINGSYSTEEM VAN ALEXSEAL TOEGEPAST. op de voorgrond, maar levert wel aan het topsegment van de jachtbouw in Nederland (werven als Amels, Royal Huisman, Heesen en Feadship) en daarbuiten. Voor moederbedrijf Mankiewicz Gebr. Co. Gmbh vormen de producten voor de jachtbouw slechts een relatief klein deel van de activiteiten. De verf wordt vooral aangebracht op gevechtsvliegtuigen, windmolens, in- en exterieurs van auto’s en passagiersvliegtuigen, treinen, bussen, enz. De knowhow die in deze sectoren is opgebouwd, komt ten goede aan een nieuw coatingsysteem voor jachtinterieurs, zoals een machinekamer, waar allerlei agressieve stoffen in contact met de verf kunnen komen. Het gaat om een 2-componenten epoxyprimer (Interior Primer 178) en de 2-componenten polyurethaan Interior Topcoat 578. Voskamp: “Ze voldoen beide aan de geldende IMO-richtlijnen. Bij een interieur moet de ontvlambaarheid zo laag mogelijk zijn en als er onverhoopt brand ontstaat, moet de verf een slechte geleider zijn en de hoeveelheid rook moet beperkt blijven. Daar is bij deze producten allemaal rekening mee gehouden. Prettige bijkomstigheid is dat de geur van deze producten mild is, al moet je natuurlijk wel een masker op bij de applicatie.” PLAMUUR VOOR WEER-EXTREMEN En dan is er nog een nieuwe epoxy plamuur, Fairing Compound 242. Voskamp: “Het bijzondere is dat deze plamuur een groot verschil in temperatuur aankan, van de Caribbean tot aan Antarctica. Dat is mogelijk door het gebruik van een andere vulstof dan conventionele plamuur en een andere harscombinatie. De plamuur is tolerant en meer flexibel in relatie tot bewegingen, en bezit een minimale chemische krimp. Even voor het idee: op een jacht van 60 meter heb je bij een gemiddelde laagdikte van 6 millimeter 13.000 tot 15.000 liter plamuur nodig. De strakheid van de geplamuurde ondergrond is essentieel voor de eindkwaliteit. Als er al problemen met het verfsysteem van een jacht zijn, is meestal de onderliggende plamuur en de manier van verwerken de oorzaak.” www.alexseal.com EEN ROMP DIE IS GEPLAMUURD MET ALEXSEAL FAIRING COMPOUND 242 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication