45

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE NIEUWE VAN WIJK REDDINGBOOT KRIJGT VORM BIJ JACHTBOUW FOLMER. TECHNISCHE SPECIFICATIES VAN WIJK-KLASSE Lengte o.a.: 11,40 m. Lengte zonder tube: 10,83 m. Lengte waterlijn: 8,90 m. Breedte o.a.: Breedte romp: Diepgang: Voortstuwing: 4,10 m. 3,59 m. 0,70 m. 2 x Volvo Penta D6 diesels met Hamilton waterjets. VLOOTVERNIEUWING BEGINT BIJ JACHTBOUW FOLMER ‘Digitale kiellegging’ reddingboot KNRM Bij Jachtbouw Folmer in het Friese Rijs is in december formeel de kiel gelegd van een nieuwe reddingboot van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Deze ‘Riet en Jan van Wijk’ van elf meter lengte is de eerste van de nieuwe Van Wijk-klasse. De bouw van het schip markeert een historisch moment voor de KNRM, want het is tevens de start van een grootscheeps vlootvernieuwingsplan, dat de KNRM tot 2035 uitvoert. De huidige vloot reddingschepen nadert namelijk het eind van de technische levensduur. Na de eerste Van Wijk worden de komende vijftien jaar nog 74 andere reddingboten van verschillende klassen gebouwd. Door de coronamaatregelen kon er geen traditionele, ceremoniële kiellegging plaatsvinden. De KNRM vond een digitale oplossing. Het muntje op de kiel werd gelegd (vastgelast) door scheepsbouwer Jacco Dam, onder toeziend oog van werfeigenaar Andries Folmer. Met deze traditie wordt de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toegewenst. Via een livestream konden genodigden en 1.400 KNRM-vrijwilligers meekijken met deze gebeurtenis. JAREN VAN VOORBEREIDING Nadat Jachtbouw Folmer in Rijs het casco heeft gebouwd, verzorgt Dok- en Scheepsbouw Woudsend vervolgens de afbouw. Dat alles onder Lloyd’s keur. Ook Habbeké in Hoorn zal Van Wijk-boten gaan bouwen. Aan deze kiellegging zijn jaren van voorbereiding voorafgegaan. De KNRM inventariseerde ervaringen en wensen van haar vrijwillige redders. Ook werd onderzocht of er een bestaand schip in de markt gekozen kon worden. Dat bleek niet het geval, omdat de reddingboot aan zeer specifieke eisen moet voldoen, waaronder lancering vanaf het strand. De uiteindelijke slotsom was dat een verbeterde versie van de bestaande Valentijn-klasse de beste keuze is. Die Valentijn is een gewaardeerd werkpaard, geschikt voor alle mogelijke omstandigheden, ontworpen door bureau De Vries Lentsch, dat nu ook de nieuwe Van Wijk heeft getekend. Naar verwachting zal de eerste Van Wijk deze zomer te water gaan. Dan wordt de boot onderworpen aan een intensief testprogramma, waaronder een valtest en een kantelproef. De nieuwe reddingboot kan gebouwd worden dankzij een legaat aan de KNRM door het echtpaar Van Wijk. Vandaar de naam van de klasse. www.knrm.nl FOTO’S MARTIJN BUSTIN/KNRM MOOIE TRADITIE: JACCO DAM MET DE MUNT DIE WERD VASTGELAST OP DE KIELBALK. JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 45

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication