47

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Het is dan wel niet helemaal ‘nieuws van Nederlandse jachtwerven’ meer, maar toch een heel bijzonder verhaal over het zeiljacht Rainbow II van wijlen Chris Gongriep, dat jarenlang in Zaandam op een koper heeft moeten wachten. Rainbow II: van schoener naar sloep Behalve succesvol projectontwikkelaar van vastgoed was Gongriep een bevlogen zeilliefhebber. Zozeer zelfs dat hij een eigen werf begon: Holland Jachtbouw in Zaandam. Bekend werd hij met de Windrose of Amsterdam, een 152 voet lange schoener naar een ontwerp van Gerard Dijkstra. Gebouwd op zijn eigen werf. Met dat schip verbeterde hij het record op de transatlantische oversteek van Amerika naar Engeland. Een ander in het oog lopend zeiljacht van hem was de J-klasser Rainbow I, die eveneens in Zaandam van stapel liep. De Rainbow II was opnieuw een schoener, weer een Dykstra-ontwerp, en dit schip was nog in aanbouw toen Grongriep in december 2016 overleed. KOPER GEZOCHT De erfgenamen besloten de werf niet voort te zetten, waarna Royal Huisman de drie hallen in gebruik nam (zie artikel pagina 14-17 in deze editie). Het aluminium casco van de 167 voet (51 meter) lange Rainbow II bleef daar jarenlang staan. Terwijl er weinig ruchtbaarheid aan werd gegeven, werd naarstig getracht een koper te vinden voor het project. Dat is na jaren gelukt; Turquoise Yachts in Istanbul, Turkije, heeft het casco gekocht, maar heeft wel een ingrijpende verandering laten doorvoeren. NU EENMASTER De schoener is door Dykstra Naval Architects veranderd in een sloepgetuigd zeiljacht, dus van tweemaster naar eenmaster. Volgens directeur Thijs Nikkels van Dykstra Naval Architects was dat goed mogelijk bij dit schip, dat tevens een andere boeg kreeg. Voorwaarde voor zo’n transitie is volgens hem het gelijk blijven van het zeilpunt en drukkingspunt, waardoor de zeilbalans niet wordt EEN ARTIST’S IMPRESSION VAN DE NU SLOEPGETUIGDE RAINBOW II. HET JACHT HEEFT EEN L.O.A. VAN 51,32 M., IS 8,26 M. BREED EN HEEFT EEN DIEPGANG VAN 5,00 M. INHOUD CIRCA 230 GT. DE ROMP IS VAN ALUMINIUM (5083H321). HET SCHEEPSBOUWKUNDIG ONTWERP EN HET EXTERIEUR IS VAN DE HAND VAN DYKSTRA NAVAL ARCHITECTS. DEVOSDEVRIES DESIGN ONTWIERP HET INTERIEUR. ER STAAT EEN 551KW VOLVO PENTA D16 DIESEL IN. HET TOTALE ZEILOPPERVLAK IS 2910 M2. verstoord. Het schip is een S-spant, dus aan het onderwaterschip kon niets worden gewijzigd. Het kwam aan op een nieuwe mast op een andere positie en een nieuw tuigplan. Het uiterlijk van het schip moest natuurlijk wel goed blijven ogen. Gelukkig bleek de oorspronkelijke deklijn geschikt om de transformatie naar sloep te doorstaan. Het schip wordt momenteel op de werf in Turkije afgebouwd. www.turquoiseyachts.com Drie schepen op stapel bij North-Line Bij North-Line in Harlingen staan drie nieuwe schepen op stapel. De North-Line 37 Express wordt dit voorjaar opgeleverd aan haar eigenaren. Het schip is voorzien van twee Volvo Penta motoren van 330 pk elk, waarmee een topsnelheid van 27 knopen te halen is. De kruissnelheid ligt tussen de 16 en 22 knopen. De Expressuitvoering heeft geen dicht stuurhuis, maar een cabrio-stuurstand, voorzien van een vaste stuurstoel en L-bank met flexibele meevaarstoel. Van een North-Line 42 werd in de tweede week van januari de romp geïnjecteerd. Deze 42 krijgt twee Cummins QSB 480 diesels, die gaan zorgen voor een topsnelheid van bijna 30 knopen. Het interieur wordt uitgevoerd in een modern whitewash eiken. In de bouwhal van de Harlinger werf staat ook nog een North-Line 50, die is uitgerust voor een langer verblijf in de Middellandse Zee. Dit schip heeft twee Cummins diesels van 600 pk elk. Dankzij de grote brandstoftanks van 3600 liter is de actieradius riant, namelijk 500 zeemijl bij 18 knopen en 1.150 mijl bij 8.5 knopen. De drie schepen vallen onder CE categorie A. De North-Line modellen worden gebouwd in polyester, naar ontwerp van Arthur Mursell van TT Boat Design, en hebben een romp met een diepe V-vorm. De motorjachten zijn niet alleen snel, maar ook zeewaardig. En dat is in praktijk bewezen; zo werd een paar jaar geleden met een North-Line 42 Dauntless een expeditie naar IJsland gemaakt. www.north-line.nl JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 47

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication