5

EEN 13,45 METER LANGE VQ45 DOORKLIEFT OP VOLLE SNELHEID (MEER DAN 40 KNOPEN) DE GOLVEN, VOORTGESTUWD DOOR TWEE VOLVO PENTA MOTOREN MET IPS. Foto Vanquish ANNIE DAPPERDING IS EEN VAN DE ACHT NIEUWE TIMMERLIEDEN DIE VANQUISH IN DIENST HEEFT GENOMEN. Sander Mars (55), afkomstig van Wajer, is chief operations officer (COO) bij Vanquish. Hij leidt de werf sinds begin 2020. “Ik begon in Steenwijk met een personeelsbestand van acht mensen. Bij vertrek naar Marknesse hadden we al 40 mensen in dienst, en dat zullen er rond de zomer naar verwachting ruim 50 zijn. Bij Wajer heb ik eerder een soortgelijke groei meegemaakt, waarbij ik verantwoordelijk was voor de productie en after-sales. Die ervaring komt hier goed van pas. Bij Vanquish doet Tom Steentjes de sales en ik regel de rest, wij zijn de perfecte mix.” Vanquish ging twee jaar geleden een partnership aan met TransEquity Network, een Nederlandse private equity partij, die zorgde voor professionalisering van de organisatie, passend bij de sterke groei. Dat gebeurde met kapitaal, (financieel) management en ondersteuning bij de marketing, strategie en business planning. Mars: “We zijn inmiddels een stuk verder en zijn nu een autonoom bedrijf, met een eigen financiële afdeling en nieuwe mensen op sleutelposities.” ‘GECONTROLEERDE GROEI’ Het afgelopen jaar heeft Vanquish, lees Tom Steentjes, alleen al in de VS twintig boten verkocht. Steentjes: “De meeste Nederlandse jachtbouwers weten niet wat er gebeurt in Amerika. Er zijn mensen die denken dat we te grote schoenen aan hebben getrokken met deze nieuwe werf in Marknesse. Maar we maken geen impulssprongen, het is gecontroleerde groei. Ik kan iets snel van de INTERVIEW MET TOM STEENTJES IN FLORIDA: “IK MOET SOMS GEREMD WORDEN.” JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2021 5 grond kan krijgen door innovatief te denken en dingen anders te doen dan anderen. Een goede ondernemer moet ook zijn mindere kanten bekennen en bij mij is dat ik geen omvangrijke organisatie kan opbouwen, daar heeft TransEquity Network mij bij ondersteund.” Bang voor terugslag op de Amerikaanse markt door turbulente politieke ontwikkelingen of corona is Steentjes niet. “De Amerikanen waar wij mee te maken hebben zijn alleen maar rijker geworden, die hebben hun schaapjes goed op het droge. Het zijn mensen met minimaal vijf huizen op verschillende plaatsen in Amerika, die superjachten bezitten en een vloot exclusieve sportauto’s in hun garage hebben staan. Die nemen een Vanquish erbij alsof ze een nieuwe pet voor de zomer kopen.” Overigens zal ook de Europese markt zich in hernieuwde aandacht van Vanquish kunnen verheugen. “We gaan werken aan continentspreiding”, aldus Mars, “daar hebben we speciaal iemand voor aangenomen.” TEVREDEN KLANTEN Dit jaar varen er al meer dan dertig Vanquish jachten in de VS, met name rond Florida en de Hamptons in New York. Steentjes, die het grootste deel van het jaar in Amerika vertoeft, met een verkoopkantoor aan het water in Fort Lauderdale en de Hamptons, komt regelmatig naar Nederland, als is het niet in de hoge frequentie als voor corona. Omdat de levertijd oploopt door het grote aantal orders, maakt Steentjes gebruik van de goodwill van zeer tevreden Amerikaanse

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication