14

Truly Classic 56, die momenteel wordt overhaald. De eigenaar ervan is specialist op het gebied van gelijkstroominstallaties en off-grid energievoorziening. Zijn familiebedrijf, Stok Electric, heeft een energiebank ontwikkeld van 75 kW, voor zwaardere schepen vanaf 50 voet. De bestaande diesel van de Truly Classic wordt vervangen door een elektromotor en een dieselgenerator die, samen met zonnepanelen, het accupakket voedt. De stroombehoefte kan eventueel verder worden aangevuld met een schroefgenerator DE NIEUWE HUTTING 52 IS ONTWORPEN DOOR HOEK DESIGN. EEN EIGENTIJDS EN TEGELIJK TIJDLOOS JACHT. INZETTEN: INDELING VAN DEK EN INTERIEUR. TECHNISCHE SPECIFICATIES HUTTING 52 Lengte: 15,80 m. Breedte: 4,30 m. of windmolen. “Als je een jacht gaat opknappen om er nog jaren plezier van te hebben, is een hybride of volledig elektrische voortstuwing een logischer stap dan een nieuwe diesel te plaatsen. Een elektromotor is veel comfortabeler, want stiller en schoner. Een dieselgenerator kan je op een gunstig toerental laten draaien. Je maakt de boot toekomstbestendig, om aan de milieumaatregelen te voldoen.” NIEUWE HUTTING 52 De Truly Classic is een ontwerp van André Hoek en die is tevens ontwerper van de nieuwe Hutting 52. Dit jacht luidt een nieuwe fase van de werf in, en is de voorloper van een geheel nieuwe lijn. Het is een modern, tijdloos ontwerp met een fraai dekhuis. De romp heeft een iets overhangende achtersteven, een ingetogen zeeg en een licht vallende boeg. Onder helling is de waterlijn lang, wat prestaties bevordert. De nieuwe Hutting is een sneller ontwerp dan de Koopmans-Huttings, die overigens leverbaar blijven. De romp is van Alustar aluminium en wordt voorzien van een vinkiel of een kielmidzwaard. De rondhouten worden in carbon uitgevoerd. De kottertuigage bestaat uit een driereefs grootzeil, kotterfok, kluiver en een optionele gennaker of Code O. Alles is in gereedheid gebracht om de bouw te starten, al heeft de coronapandemie het project vertraagd. TOEKOMSTVERWACHTING “Het zeilen zal blijven bestaan”, zegt Hutting, gevraagd naar zijn toekomstverwachting. “Mensen zullen het water blijven opzoeken, of dat nou in een kajuitjacht is of een weekendsailer.” Wat zijn werf betreft, weet Hutting zich verzekerd van opvolging. Zijn zoons Jelle 14 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 Diepgang vaste kiel: 2,25 m. Diepgang kielmidzwaard: 1,803,55 m. Waterverplaatsing: 19,50 ton Zeilen: grootzeil: 82 m2, staysail: 65 m2, gennaker: 180 m2 Motor: Yanmar 4 HJ 110. CE-categorie: A. MET HUTTING ZEILJACHTEN – HIER EEN 45 – WORDEN VERRE KUSTEN VERKEND. TECHNISCH EEN INTERESSANT PROJECT, DE LIMOUSINE TENDER VOOR HET 74 METER SUPERJACHT YALLA, MAAR HET KREEG GEEN VERVOLG. DE 9,5 METER LANGE TENDER IS ONTWORPEN DOOR VAN OOSSANEN NAVAL ARCHITECTS EN OMEGA ARCHITECTS VAN FRANK LAUPMAN EN PAST PRECIES BIJ HET MOEDERSCHIP. HUTTING YACHTS BOUWDE HET ALUMINIUM CASCO, HET IN- EN EXTERIEUR, EN VERZORGDE DE TECHNOLOGIE.

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication