19

“In de nacht van 15 op 16 december kreeg mijn collega Anton van Wijk als eerste een brandmelding. Hij ging direct naar de zaak, waar de brandweer ook snel ter plaatse was”, vertelt Marcel Schaap, “maar het werd al snel duidelijk dat er weinig te redden was, dus de brandweer heeft het pand gecontroleerd laten uitbranden en de omgeving nat gehouden. Toen ik in de vroege ochtend arriveerde, waren ze nog aan het nablussen en drong de realiteit pas goed door: alles was weg; kantoor, werkplaats, magazijn met voorraad ... Ook twee boten die voor onderhoud binnen stonden zijn verloren gegaan.” Geluk bij een ongeluk: alle bestanden en systemen stonden in de cloud en konden met laptops meteen draaien. Het onderstreept het vitale belang van actuele back-ups van computersystemen. VEEL STEUN Hartverwarmend was de hulp die de ploeg van De Stille Boot kreeg aangeboden; zo bood een buurman direct onderdak om samen te komen. Marcel Schaap: “Een van de eerste dingen die we deden was onze klanten en leveranciers informeren dat we wat leveringsproblemen hadden. We hadden een grote voorraad gehad. Onze klanten in de winterperiode zijn voornamelijk bootbouwers en importeurs; die werken op schema en moeten door. Stipte levering van bestelde spullen is essentieel in dat proces. Gelukkig konden onze leveranciers een deel van die bestellingen invullen. We hebben dan ook die eerste dag weer de eerste bestellingen gedaan, zodat de productie van onze klanten niet werd verstoord.” Schaap vervolgt: “Natuurlijk waren we allemaal aangedaan door de brand, maar we merkten wel dat we allemaal snel in een ‘actiestand’ stonden. We hadden al snel overleg met de eigenaar van het gebouw, tevens aandeelhouder, en verzekeringsmensen. Een voormalig compagnon van mij, Wouter van Heeren, nam een dag vrij om vervangende kantoorruimte te zoeken. Dat was goud waard, want wij konden ons daardoor op acute zaken richten. Uiteindelijk vond hij een passend leegstaand pand met kantoorruimte, werkplaats en magazijn in Sneek, dus niet ver van Heeg. Van alle kanten kregen we meubels en zelfs een koffiezetapparaat aangeboden.” “Alle steun gaf ons een boost, en het gevoel ‘we gaan hoe dan ook dóór!’ We wisten ons gesteund door familie en vrienden, maar ook door klanten en leveranciers. Ze deden direct betalingen, zodat onze geldstroom op gang bleef. Erg belangrijk, want de verzekering keert niet meteen uit; dat kost enige tijd. Omdat je geen voorraad meer hebt, en dus niet kunt leveren, ontstaat een acuut financieel probleem. Dat werd nu dus door snelle betalingen deels ondervangen.” TIPS OP EEN RIJ Ongewild is Marcel Schaap ‘ervaringsdeskundige’ waar het een bedrijfsbrand betreft. Zijn tips voor collega-ondernemers op een rij. • Zorg voor continue updates van bestanden en systemen in de cloud of andere externe opslag buiten het pand. • Breng direct je klanten en leveranciers op de hoogte van mogelijke vertraging in leveringen. • Kijk of en hoe de geldstroom op gang blijft; een verzekeraar keert zelden per omgaande uit. • Controleer periodiek of je nog goed verzekerd bent én of je aan de polisvoorwaarden voldoet. • Laat je wat verzekeringen betreft goed adviseren door een onafhankelijk iemand. • Leg belangrijke dingen vast; maak foto’s. • Let bij een ingrijpende gebeurtenis als een brand goed op elkaar als team. Ons hele team stond direct in een actiestand CONTROLEREN MARCEL SCHAAP: ‘ALLE ONTVANGEN STEUN IS HARTVERWARMEND.’ Experts deden onderzoek naar de oorzaak van de brand, maar die is volgens Schaap moeilijk te achterhalen. “Als ik nog een tip mag geven: Controleer of je goed verzekerd bent -klopt de dekking - én of je aan de polisvoorwaarden voldoet. Denk aan keuringen van elektriciteit, de wijze van opslag, de systemen in het bedrijf, maar ook spullen van derden, zoals boten. Alles was overigens bij ons in orde. Maar het risico dat een claim wordt afgewezen omdat iets niet voldoet aan de polisvoorwaarden is aanwezig.” Schaap heeft nog een tip: leg alles goed vast en maak foto’s. “We hadden onze hal opnieuw ingericht en nieuwe systemen ingevoerd. Daar hadden we foto’s van gemaakt, dus we konden nu laten zien dat alles klopte.” GEVOLGSCHADE Een ondernemer is dagelijks druk met ondernemen en verdiept zich niet vaak in verzekeringen. De brand maakt duidelijk dat een periodieke controle van verzekeringen raadzaam is. Waar je ook rekening mee moet houden is de zogenoemde ‘gevolgschade’. Die is moeilijk in te schatten. Als bijvoorbeeld een machinepark uitvalt, komt de productie stil te liggen en zal dat over een langere periode schadelijke gevolgen hebben. Nu is dit bij De Stille Boot gelukkig minder aan de orde, maar er is wel op een ander vlak onvermoede schade. Schaap: “In januari passen wij steeds onze verzekeringen aan. In het afgelopen jaar hadden we een omzetgroei van zo’n 50 procent en de voorraden waren meegegroeid. De brand was december, dus de verzekerde waarde liep achter bij de daadwerkelijke voorraad. Niet alles was gedekt, waardoor een deel van de winst weg is. Dat is niet iets waar je bij stilstaat.” JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication