24

‘ Elektrisch varen niet altijd duurzaam’ Steeds meer scheepseigenaren en rederijen verleggen hun focus naar elektrisch varen. Het hoofddoel is schepen die toekomstproof zijn, minder brandstof gebruiken, minder CO2 uitstoten én minder geluidsoverlast veroorzaken. Piet Brouwer Elektrotechniek deelt zijn visie op elektrisch varen en legt uit waarom elektrisch niet per definitie de meest duurzame keuze is. Om het geheugen nog eens op te frissen: elektrisch varen gebeurt anno 2021 op twee manieren: de voortstuwing is volledig elektrisch, waarbij het schip is uitgerust met batterijen en generatoren óf het schip is hybride, waarbij het zowel elektrisch als mechanisch kan worden voortgestuwd. Beide manieren van elektrisch varen 24 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 worden steeds populairder, met name omdat eigenaren en rederijen willen investeren in een schip dat klaar is voor de toekomst. DUURZAME KEUZE? Is elektrisch varen dan áltijd de beste en meest duurzame keuze? Volgens Piet Roskam, salesmanager bij Piet Brouwer Elektrotechniek, is die vraag complexer dan hij lijkt. “De keuze voor elektrisch varen valt of staat met het vaarprofiel van het schip. Is dat sterk wisselend? Dan wordt elektrisch interessant. De keuze voor elektrisch is dus niet per definitie de meest duurzame keuze. Je moet eerst kijken naar HET CARBON 33 METER ZEILJACHT MISSY, ONTWORPEN DOOR MALCOLM MCKEON, IN 2016 GEBOUWD DOOR VITTERS SHIPYARD EN GREEN MARINE. PIET BROUWER ELEKTROTECHNIEK PASTE ER ‘PEAK SHAVING’ EN EEN ‘NIGHT MODE’ TOE. Foto Vitters/Jesus Renedo

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication