Vanaf deze zomer is een nieuwe outboard krachtpatser verkrijgbaar, de Mercury Marine V12 600 pk Verado, met een cilinderinhoud van 7,6 liter. Het is volgens Mercury de eerste buitenboordmotor met een automatische transmissie met twee versnellingen, ontwikkeld in samenwerking met ZF. Daarmee wordt het motortoerental afgestemd op de werkbelasting, waardoor krachtig kan worden geaccelereerd en efficiënt op kruissnelheid kan worden gevaren. KRACHTPATSER VAN MERCURY MARINE EEN 7,6 LITER V12 OUTBOARD VAN 600 PK “Boten worden steeds groter, waarbij de prestatieverwachtingen blijven stijgen. Booteigenaars vragen om hoge vermogens met betere veelzijdige oplossingen om aan hun behoeften te voldoen. De V12 Verado buitenboordmotor is Mercury’s antwoord hierop”, aldus Chris Drees, president van Mercury Marine. “Door onze geavanceerde engineering- en ontwerpmogelijkheden hebben we een compleet nieuwe standaard gezet voor de prestaties van buitenboordmotoren. Dit is een bijzondere motor die de toekomst van het pleziervaren zal veranderen.” De ontwikkeling van de V12 600 pk Verado outboard is onderdeel van een investeringsprogramma van Mercury in R&D en uitbreiding van de productie, voor meer dan 1,5 miljard dollar sinds 2008. HYDRAULISCHE TRANSMISSIE ZF De Duitse firma ZF (in 1909 ontstaan uit de Zeppelin Foundation) heeft in een vier jaar durende samenwerking met Mercury de tweetraps automatische versnelling ontwikkeld. De hydraulische transmissie, die 55 kilo weegt, wordt door ZF gemaakt in Padua, noord-Italië. Maxium koppel is 724 Nm, maximum toerental 7.000 rpm. De technologie met twee snelheden voor maritieme toepassingen is een concept dat ZF eerder heeft ontwikkeld, maar is nog nooit toegepast op buitenboordmotoren. Volgens ZF kan op elk schip, ongeacht de operationele modus, worden geprofiteerd van een transmissie met twee snelheden, omdat hiermee de voortstuwingsprestaties worden verbeterd door het motorvermogen op de juiste manier af te stemmen op het het vaartuig (of de schroef). Als voordelen worden ook genoemd: meer acceleratie en efficiëntie, minder geluid en meer stuwkracht om te slepen door de juiste overbrengingsverhouding voor elke versnelling te selecteren. DRAAIEND ONDERWATERHUIS Het bestuurbare onderwaterhuis draait los van de motor, terwijl het motorblok in een ruimtebesparende vaste positie blijft staan. Hierdoor is er ruimte voor configuraties met meerdere motoren en ontstaat een bredere stuurhoek. De motor kan door het slanke ontwerp op montagesteunen van 27 inch (68,5 cm) worden gemonteerd. De 600 pk Verado heeft een natuurlijk aangezogen motorblok met vier nokken en een cilinderinhoud van 7,6 liter. Een indrukwekkend koppel genereert genoeg vermogen om zware boten een snelle kopstart te geven, vlot in plané te krijgen en snel te laten optrekken tot het nominale toerental. EEN AMERIKAANSE FORMULA 500 SUPER SPORT CROSSOVER IS HIER UITGERUST MET VIER VERADO 600 PK MERCURY’S. NIEUWE SCHROEVEN Om het volledige potentieel van 600 pk te benutten werd een nieuwe serie contraroterende dubbele schroeven ontworpen. Het toerental bij vol gas is 5.6006.400. Geïntegreerde elektro-hydraulische DE COMPACTE TRANSMISSIE VAN ZF. stuurbekrachtiging. Besturing met een joystick. Dynamo van 150 ampère. De outboard weegt 572 kilo. In de motor zijn 40 sensoren ingebouwd voor het Mercury Engine Guardian systeem, waarmee in een vroegtijdig stadium problemen ontdekt kunnen worden. De motor kan 200 uur draaien zonder olie te verversen. De motorkap hoeft pas na 1.000 bedrijfsuren of vijf jaar gebruik volledig te worden verwijderd voor extra onderhoud. Verkrijgbaar in zwart en drie tinten wit. Het Amerikaanse Mercury Marine, met hoofdkantoor in Fond du Lac (Wisconsin), is de grootste fabrikant ter wereld van voortstuwingsmotoren voor pleziervaartuigen. Mercury is een divisie van Brunswick Corporation. www.mercurymarine.com JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 33
34 Online Touch Home