39

moest onder de 19,50 meter blijven voor het beoogde vaarwater, de American Waterways. Het scheelt bovendien gewicht bovenin. Het dekhuis is ook hier een gerieflijke verblijfsplaats voor opvarenden. Split level zorgt wederom voor een maximale benutting van volume. Het zeiljacht verkeert inmiddels in aftimmerfase. DRIEDEKKER De Globemaster 52 is volgens Nieland een stalen driedekker, want het bovendek van 15 x 5 meter is geheel leefbaar. Met een uitklapverschansing, uitklapboeg en boegcockpit heeft dit schip best ‘grote boot ambities’. Daarom ook 6.000 liter diesel en 1.500 liter water, en Jumbo Naiad stabiliteitsvinnen. Deze GM 52 heeft extra waterdichte compartimenten en is gebouwd in AH36, dus is bestand tegen varen in ijs. Willem Nieland heeft nog meer ijzers in het vuur, maar treedt daarmee nog niet naar buiten zolang definitieve bouwopdrachten niet gegeven zijn. Feit is dat hij na 30 jaar nog altijd ontwerpen weet te verkopen en daarmee voor vaklieden werk weet te creëren. Op zijn manier… www.willemnieland.nl DE RUIM 13 METER LANGE STALEN AQUANAUT ANDANTE 438 OC WERD IN 2015 GENOMINEERD VOOR DE EUROPEAN POWERBOAT OF THE YEAR AWARD. VOOR DE WERF AQUANAUT DUTCH CRAFTSMANSHIP UIT SNEEK ONTWIERP NIELAND DE AQUANAUT ANDANTE IN EEN REEKS UITVOERINGEN. DE LAATSTE VARIANT DIE NIELAND ONTWIERP VAN DE AQUANAUT ANDANTE IS DE 400 ACPH. DIE LETTERCOMBINATIE DUIDT OP EEN ACHTERKAJUIT EN EEN VAST PILOTHOUSE. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 39

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication