43

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN EEN LASSER WERKT BIJ SHIPYARD ROTTERDAM AAN EEN AANGEPASTE VERSIE VAN DE KORVET14CLR, DIE DIT JAAR DE OVERSTEEK NAAR DE CARIBBEAN GAAT MAKEN. cessies gedaan om door de Franse kanalen te moeten. Daardoor konden we met de opbouw de hoogte in en heeft het schip een tijdloos nautisch ontwerp.” ONGEVERFDE ROMP we begonnen met een gemakkelijk toegankelijke motorkamer over de volle breedte. Dus geen gebroddel door luiken in de vloer en zijwandjes om onderhoud te doen of een filter te verwisselen. We hebben ook geen conDe aluminium romp van een Korvet wordt niet voorzien van een verfsysteem met plamuur en dus wordt aan de cascobouw en het laswerk de hoogste eisen gesteld om een strakke romp te bereiken. “Tanks zijn geïntegreerd in het casco, wat de romp veel stijfheid oplevert”, aldus Bost. “Door het gebruik van aluminium als bouwmateriaal is een Korvet zeer robuust en onderhoudsvriendelijk. Het was tevens een wens om een kruissnelheid te realiseren boven de theoretische rompsnelheid van 6-7 knopen. Door de lichte aluminium romp en de uitgekiende ‘fast-displacement’ rompvorm heeft een Korvet een kruissnelheid van 10 knopen op rond de 60% motorlast. De motoren zitten dan tegen hun maximale koppel met optimaal brandstofverbruik in relatie tot snelheid. Een kruissnelheid die ruim 30% hoger ligt dan bij een traditionele verdringer jacht is ideaal voor lange zeereizen onder alle weerscondities en in alle seizoenen.” KORVET MAAKT OVERSTEEK Het schip dat zich momenteel in de afbouwfase bevindt is een aangepaste versie van de Korvet14CLR. Om de 2.000 zeemijl lange oversteek van de Azoren naar Bermuda te maken deze zomer is de tankcapaciteit vergroot met 2.000 liter. Een deel van de extra capaciteit bevindt zich in het zwemplatform, waarvoor de romp en de waterlijn van dit schip zijn verlengd. Bost: “De eigenaar eindigt zijn reis op Nassau, waar hij op het de Korvet zal wonen. Dit schip is geheel aangepast voor verblijf in tropische oorden en om gebruik te maken van de afwijkende systemen, walaansluitingen en voorzieningen die elders in de wereld worden gehanteerd.” www.deepwateryachts.com Samenwerkingsverband Deep Water Yachts is een DE KORVET 17LR IS EEN MET DRIE METER VERLENGDE VERSIE VAN DE KORVET14CLR. DE LANGERE WATERLIJN GEEFT VEEL MEER RUIMTE BINNEN. HET SCHIP HAALT EEN SNELHEID VAN CIRCA 20 KNOPEN. DE PLANNING IS OM LATER DIT JAAR MET DE BOUW TE BEGINNEN. samenwerkingsverband van partijen in de jachtbouw die samenkomen als er een opdracht is voor een nieuw schip. “Dit concept werkt zeer efficiënt met relatief lage overheadkosten en de mogelijkheid om per project met de meest geschikte partijen te werken”, licht Bost toe. “Alle betrokken bedrijven zijn uitgezocht op de kwaliteit van hun specifieke expertise. Onderlinge processen zijn professioneel in elkaar verweven en wordt efficiënt en doeltreffend gebouwd. Deze strategische partners delen de betrokkenheid en passie voor de schepen die ze samen bouwen en staan ze garant voor de kwaliteit van een Deep Water Yacht Korvet.” Strategische partners van Deep Water Yachts zijn: • Willem Nieland Design • Shipyard Rotterdam • Frisian Shipbuilding Lemmer • DKS • Ship Install • Brown Marine • RVS Perfect DE KORVET19LR WORDT HET VLAGGENSCHIP VAN DEEP WATER YACHTS. MET EEN CE-A CERTIFICAAT KUNNEN LANGE AFSTANDEN OVER ZEE WORDEN AFGELEGD. JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication