48

NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN DE TENDERS GAAN ONDERWEG NAAR HET EXPEDITIEJACHT LARS. Expeditiejachten zijn de trend, maar hoe kom je comfortabel aan land op bijvoorbeeld een rotsachtige kust, zonder schade aan de boot? Bruno Tideman bouwt werkboten van bijna onverwoestbaar HDPE en heeft er nu twee omgebouwd tot tender voor het splinternieuwe 47 meter expeditiejacht Lars, dat door de Italiaanse werf Sanlorenzo is gebouwd. Tenders van Tideman voor expeditiejacht “Via een bevriende makelaar en de owner’s representative kwam de eigenaar mij op het spoor. We hebben twee tenders aan boord gebracht toen de Lars in Zwijndrecht lag. De eigenaar was er zeer content mee! Hij wil ze voor het eerst gebruiken als hij op expeditie naar Spitsbergen gaat”, aldus Tideman. STEVIG HDPE De stoere werkboten van Tideman Boats vinden hun weg over heel de wereld in allerlei uitvoeringen en vinden toepassing in de offshore, beloodsing en baggerindustrie. Ze zijn populair omdat een boot van HDPE tegen een stootje kan, iets wat Tideman dikwijls demonstreert door met een mokerhamer op de romp te slaan, of door bij een proefvaart op de keien te varen. “Bij deze tenders is het zo bedacht dat als ze bij een expeditie de kust naderen, je een anker uitgooit en doorvaart de kant op. Met een lier die wij hebben gemonteerd kan je de boot bij de terugreis aan het anker lostrekken. Je kunt er ook probleemloos mee door het ijs varen.” De tenders zijn zeven en negen meter lang en hebben beide voor de aandrijving een Yanmar 4LV-250 pk diesel met Alamarin 245 waterjet, goed voor een snelheid van 36 knopen. De boten zijn dan wel open, er is wel verwarming in aangebracht omdat ze ook in arctische gebieden zullen varen. Verder zijn ze vrij sober uitgevoerd, met alleen een kussenset. Er zit een strak vormgegeven bumper rondom van TPErubber, die aan de romp is vastgelijmd. De navigatieapparatuur is van Raymarine en de twee stuurstoelen zijn van Shark. EXPEDITIE ROBINSON Tideman heeft ook een ‘leisure’ uitvoering van de tenders, die zijn uitgevoerd met allerlei luxe, zoals een koelkast en een stereo-installatie. “We hebben twee luxe demo-tenders gebouwd, die ingezet zullen worden bij Expeditie Robinson. Er zijn geen voorjaarsbeurzen, dus we moeten op alle mogelijke manieren aandacht zien te trekken.” www.tidemanboats.com Grote vraag naar Luxury tenders Bij Ravenswaard Nautiek in Nieuwegein is de eerste Luxury Tender R70 van zeven meter in aanbouw. Het watersportbedrijf heeft het zeer druk met het bouwen van tenders en sloepen doordat mensen in eigen land hun vrije tijd op het water willen doorbrengen en massaal bestellen. Joren van Wijk, “Ik denk dat de vraag inderdaad zo groot is door corona. Van de nieuwe R70 en R60 zijn er bij elkaar al 38 besteld door particulieren, via ons dealernetwerk. Voor de verhuurmarkt zijn deze boten niet echt geschikt, want wij laten ze spuiten met twee componentenlak, dat geeft een sjiekere uitstraling, maar maakt ze wel kwetsbaarder.” MNE Alubouw in Mijdrecht bouwt de aluminium casco’s. Momenteel wordt in Nieuwegein aan de afbouw van vijf casco’s gewerkt. Onder het zonnebed op het achterdek zit een bun verborgen, waar een aandrijving naar keuze in kan worden gehangen. Dat kan een Honda buitenboordmotor zijn met een vermogen naar keuze, maar ook een elektrische Torqueedo, waar Ravenswaard Nautiek dealer van is. De boten worden geleverd met een luxe kussenset, een Flexiteek vloer, rvs-beslag en besturingscomponenten, rubberen stootranden en led-verlichting. www.ravenswaternautiek.nl 48 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021

49 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication