8

OVERZICHT HOUDEN Nicky van Zon, sinds vorig jaar technisch directeur, werkt dertien jaar bij Moonen, waar hij is gebleven na zijn afstudeerproject Scheepsbouwkunde. “Mijn hoofdtaak ligt aan de operationele kant, alles wat wij intern aan productieafdelingen hebben, de engineering, technische inbouw en het volledige interieur. Ieder project heeft een eigen projectmanager en ik ben over alle projectmanagers en inkopers heen eindverantwoordelijk. Alles wat te maken heeft met het bouwen is mijn verantwoording.” Door de ervaring die Van Zon opdeed bij Moonen kan hij goed overzicht houden. “Dat is een absoluut voordeel. Ik weet hoe wij de schepen bouwen en met wie we dat doen. We zijn aan het kijken om er partners bij te krijgen, zoals cascobouwers en onderaannemers voor de elektrotechnische installatie, omdat we meerdere projecten tegelijk gaan doen, en daarbij willen we niet afhankelijk zijn van één partij.” STIP AAN DE HORIZON Na de drukke dagelijkse werkzaamheden buigt Hendriks zich regelmatig met Van Zon over de strategie. “Je moet ook vooruitkijken. Als je geen stip aan de horizon zet, dan kom je er ook nooit.” Zo wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een 42 meter lang jacht, waarvoor de afbouwhal verlengd zou moeten worden. “Dan zitten we al in 2025, rond die koers.” De trend onder jachtbouwers is ‘expeditie-jacht’, maar Hendriks zegt: “Niet voor ons. Het Moonen-DNA is ‘elegant, timeless, gentleman’s boat’, en natuurlijk ook gentlewoman’s, maar dat woord bestaat geloof ik nog niet. Dat past bij ons.” Van Zon voegt toe: “Mensen die expeditiejachten of explorers willen, willen dikwijls een full-custom jacht. En dat is in basis niet onze hoofdstrategie.” Hendriks: “Een trend waar wij wel goed naar kijken is de beleving aan boord, waardoor de achterkant van het schip steeds belangrijker wordt. Aandachtspunten zijn de toegankelijkheid naar het water en de berging van watertoys, zodat die gemakkelijk naar buiten te halen zijn.” www.moonen.com 8 JACHTBOUW NEDERLAND APRIL 2021 De lange reis van de Kokoro Bouwnummer 199, de Kokoro, is in februari door Moonen Yachts afgeleverd in de Emiraten. Maar daar ging een lange reis aan vooraf. Eerst moest de Kokoro bij de werf op 19 oktober vorig jaar met mobiele kranen te water worden gezet. Het schip was met 240 ton het zwaarste dat ooit bij Moonen in Den Bosch te water is gegaan. De kade werd er speciaal voor versterkt met 25 heipalen en een staalconstructie. Een reis vol hindernissen volgde, want de doorvaarthoogte wordt beperkt door, direct bij de werf om de hoek, een vaste brug over de A59 en verderop een sluis met een hefbrug van acht meter hoog en nog talloze bruggen verder onderweg naar Drimmelen Yacht Centre van de De Koninggroep, waar aluminium mast en hardtop werden geplaatst, want die zouden de boot te hoog hebben gemaakt. Na de proefvaarten op de Noordzee en formele overdracht aan de eigenaar, werd de Kokoro in Rotterdam aan boord van een zwareladingschip van Sevenstar Yacht Transport getakeld. In Dubai werd het jacht gelost en ging de bemanning in quarantaine. Drie mensen van Moonen kwamen aan boord om uitleg te geven en te assisteren bij het overvaren naar de eindbestemming, waar eind februari de eigenaar voor het eerst zijn schip in ogenschouw kon nemen. Vanwege de reisbeperkingen door Corona had de eigenaar het jacht nog nooit in het echt gezien. Moonen Yachts bestaat 40 jaar De historie van Moonen Yachts voert terug tot 1963, een werf met de naam De Ruiter, naar de drie gebroeders die zich toelegden op jachtjes van 10 tot 15 meter. Rien Moonen nam de werf in 1981 over en verwierf een goede reputatie met ‘pocket sized super yachts’, waarvan de 26 meter lange Cassiopeia ’S’ de eerste was. Moonen viert op basis daarvan in september het 40-jarig bestaan. Een mijlpaal in de geschiedenis van de werf was de bouw van het 24 meter jacht met de naam White Heaven in 1992, een technisch baanbrekend jacht. De werf ontwikkelde zich verder door en kreeg aanzien in de wereld. In 1998 nam Emile Bilterijst de werf over en bleef tot 2017 directeur. Hij zorgde ervoor dat Moonen zich goed profileerde in de internationale jachtenwereld. De kwaliteit werd herkend. Het waren goede jaren, waarin bekende modellen zoals Moonen 84 en Moonen 97 gretig aftrek vonden. Later, als gevolg van de mondiale crisis volgden een paar mindere jaren. In die periode wisselde Moonen een aantal keren van aandeelhouder en verkocht Bilterijst zijn aandelen aan de Mexicaanse staalmagnaat AHMSA; onder dit bewind ging Moonen in 2019 failliet. In de zomer van datzelfde jaar kwam er een significante wissel van investeerder en een nieuwe directie. Het Australische echtpaar Baxter had Moonen al langer in het vizier en nam de werf over, stelde een nieuwe directie aan, en liet de productie stijgen tot ongekende hoogte. Moonen is onlangs begonnen aan bouwnummer 202, maar die telling begint al bij de werf De Ruiter. Er is een tachtigtal Moonen superjachten gebouwd sinds 1981. Een Moonen blijft het goed doen. Ook in de tweedehands Moonen’s is een levendige handel, getuige de advertenties van internationaal opererende scheepsmakelaars.

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication