ontwerperscarrière nog niet eerder meegemaakt; dat ik zo nauw aanvoelde wat een klant wilde. De meeste mensen kunnen niet verwoorden waarom ze iets mooi vinden. Deze klant wel, in een paar zinnen. Maar dat moet je dan wel horen. Door mijn eigen jeugdervaring snapte ik het volkomen. Het draait erom hoe een boot wordt gebruikt en hoe de opvarenden zich voelen. Dat is bepalend. Het zit ‘m in de details waarom mensen het leuk vinden aan boord. Die details moet je als ontwerper uitbuiten. Onder de huid kruipen van een opdrachtgever, dat is toch wel de essentie van mijn vak als ontwerper.” NIETS STANDAARD Toch bleek het geen gemakkelijke opdracht. Van Meer: “Een ontwerp als dit bestond nog helemaal niet. Niets is standaard. Ik moest dus heel veel uitzoeken, meten en rekenen.” Binnen alle gestelde eisen ontwierp Van Meer een kruising tussen een kotter en een luxe motor, met een rechte, maar toch iets vallende boeg en een heerlijk geveegde kont. Het ontwerp is gebouwd in aluminium. Geen keuze vanwege gewichtsbesparing, maar met oog op het buitengaats gebruik. Aluminium is immers beter bestand tegen zout en zand dan staal. Het schip is onderhoudsarm, er is ook geen hout aan dek verwerkt. Een 40 mm zware stafkiel, solide wrangen, stevige kimkielen en 8 mm dikke bodemplaten maken het mogelijk om droog te vallen, zelfs op een harde bodem. Het schip krijgt een heuse luikenkap, zij het van een lichte constructie met aluminium en composiet. Ze worden met rubberen ‘Jeep-sluitingen’ zeevast vergrendeld. Zonder al te grote krachtsinspanningen kan een groot deel van het ruim worden opengelegd, zodat de gasten onder de sterrenhemel kunnen slapen. BEDSTEDEN De indeling van dat ruim is opmerkelijk: geen aparte hutten, maar een grote ruimte met wegklapbare tafel, schuifbare langsbanken, veel bergruimte en langskooien tegen de scheepswand, die elk als een soort bedstee kunnen worden afgeschermd. Met als speciaal detail: bij elk hoofdkussen is een patrijspoort met uitzicht over het water. Inderdaad, de jeugdervaring als uitgangspunt. Tegen het achterschot staat een oliehaard, waaromheen losse stoelen kunnen worden gezet. Aan stuurboord is de kombuis, en aan bakboord de trap naar de stuurhut. Er is ook een grote natgoedkast en om die te drogen wordt de warmte van de 8 kW Victron lader/ omvormer benut. Aan de voorkant van het ruim is aan bakboord een aparte toiletruimte en ONTWERPER OLIVIER VAN MEER: ‘IK VOELDE NAUW AAN WAT DEZE KLANT WILDE ...’ ertegenover zit de douche. Stijlvol uitgevoerd met hoogwaardige materialen, maar wel zodanig dat het makkelijk schoon te maken is. Aansluitend is de eigenaarshut, met dubbelbed en extra slaapplaats voor een kleinkind. De enige ruimte aan boord voorzien van airco. Voor het schot zit een diepe voorpiek met zelflozende ankerbak, berging en SidePower boegschroef. Aan dek is daar nog een zitplaats. Op het voorste, vaste deel van het ruimdak staat een kloeke mastvoet. Er komt namelijk een strijkbare mast op het schip, voor een steunzeil en om de bijboot te takelen. Wanneer de luiken openliggen, worden de gaten afgeschermd met een binnenreling. BEREIKBARE TECHNIEK Het technisch installatiewerk werd uitgevoerd door Cornelis Jongkind en Brovo-Scheepsbouw. Het achterschip is onderdeks gereserveerd voor alle techniek. In de motorruimte onder de stuurhut staat een Volvo Penta D4 viercilinder diesel van 180 pk/132 kW, 2.800 tpm, met hydraulische keerkoppeling en gesloten koelsysteem. Gelet op het gescharrel op het ondiep water, wilde Van Meer gedoe met wierfilters vermijden. Een deel van dat koelsysteem is weggewerkt in de kimkielen. De generator is een viercilinder Kohler van 7 kW, 1500 tpm. Bijzonder is de aanwezigheid van een Seakeeper gyrostabilisator. Van Meer: “Het is een platbodem, dus die wil wel bewegen in golven en flinke wind. Om het aan boord dan prettig te houden voor de opvarenden is demping van PRESENTATIE VAN HET UNIEKE INTERIEUR MET LANGSKOOIEN, -BANKEN EN OLIEHAARD. 12 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020
13 Online Touch Home