14

TOT DE KLANTENKRING VAN LOGIC VISION BEHOORT ICON YACHTS IN HARLINGEN, MET HIER DE RAGNAR, EEN SUPPLYSCHIP DAT IS OMGEBOUWD TOT EXPEDITIEJACHT. Foto Guy Fleury Grote jachtbouwers hebben IT-managers in dienst en gebruiken speciaal ontwikkelde bedrijfssoftware om hun productieprocessen te stroomlijnen en monitoren. De ‘kleine’ jachtbouw, in Nederland rijk vertegenwoordigd, is niet overal met de tijd meegegaan en werkt soms nog met oude bedrijfssoftware en calculaties op papier. We spraken met senior consultant Renzo Poppeliers van softwarebedrijf Logic Vision uit Hardinxveld-Giessendam over de mogelijkheden die er zijn om altijd zicht te hebben op de kosten en de relatie met de klant op een hoog niveau te houden, ook na de oplevering. LOGIC VISION OVER BEDRIJFSSOFTWARE JACHTBOUW Altijd inzicht in de kosten jongere opvolgers zitten heel anders in het gevoel wat software voor een bedrijf kan en moet betekenen. Voor een jachtbouwer is het essentieel altijd te weten hoe de totale kosten van de bouw van een jacht zich verhouden tot de contractprijs. Aan het einde van de rit moet er immers een gezonde marge zijn gemaakt, nadat het personeel, de materialen en de overheadkosten zijn betaald. In coronatijd blijkt bovendien hoe belangrijk het is dat je overal kunt werken, ook met een telefoon of tablet, en toegang tot de informatie hebt.” ONBETAALBARE WINST BIJ LINSSEN YACHTS, AL MEER DAN 15 JAAR KLANT VAN LOGIC VISION, WORDEN MET BARCODES EN EEN SCANNER DE GEWERKTE UREN PER SCHIP BIJGEHOUDEN. OOK DEZE GEGEVENS WORDEN GEÏNTEGREERD IN HET SYSTEEM SHIPVISION 365. Foto Rens Groenendijk Renzo Poppeliers: “Wat je wel ziet bij de kleinere jachtwerven is dat ze gewoon de onderneming draaiende willen houden. Soms draaien er nog oude Office-pakketten en pas als de boel vastloopt gaan ze kijken wat er op de markt is. Ze komen dan tot de ontdekking dat ze ook de bedrijfsvoering onder de loep moeten nemen.” Net als in de rest van het bedrijfsleven komt er een nieuwe generatie op, voor wie het werken met een computer vanzelfsprekend is, aldus Poppeliers. “Werfeigenaren gaan met pensioen, en hun In de maritieme hoek geldt nog vaak, ‘we willen met ons werk bezig zijn en niet met duizend andere dingen’, is de ervaring van Poppeliers. “Overstappen op een nieuw systeem betekent misschien een half jaar tijd investeren en natuurlijk geld, maar dat hoort zich terug te betalen. Of een systeem zich letterlijk terugbetaalt is niet te bewijzen, er komt geen muntstukje uitrollen. Maar het efficiënter werken en precies weten waar je organisatie zich bevindt, dat is een onbetaalbare winst.” Met name het verkrijgen en behouden van het inzicht in de kosten bij de bouw van het schip, de hele projectbewaking, is van essentieel belang. Er is natuurlijk een verkoopprijs afgesproken, maar als een klant bijvoorbeeld tijdens de bouw bedenkt dat de indeling van het schip anders moet worden, brengt dat meerkosten met zich mee. Ook dat soort calculaties kunnen direct integreren in ons systeem en kunnen met een aangepaste termijnbetaling worden gefactureerd. Ook het voorraadbeheer en de financiële administratie zijn geïntegreerd.” 14 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication