19

DE WATERJETS HEBBEN EEN GROOTFORMAAT SNIJBEREIK VAN 13 X 3,50 METER. VOOR DE JACHTBOUW WORDEN HIERMEE DE DIKKERE ALUMINIUM EN RVS-ONDERDELEN GESNEDEN. Foto Laurens van Zijp wij het vermogen per dikte in, zodat je de warmte-inbreng in dun materiaal van 3 mm minimaal houdt en daarmee maatafwijkingen minimaliseert.” Het snijden van hedendaagse jachtbouwpakketten gaat altijd samen met het aanbrengen van referentielijnen en identificatienummers. Het markeren gebeurt met een inkjet printer die zowel teksten als lijnen op de plaat kan aanbrengen. “Plasmasnijden is nog steeds de gekende techniek voor stalen jachtbouwpakketten. Voor aluminium heeft deze techniek, op detailniveau, zijn beperkingen vanwege de warmtegevoeligheid van dit materiaal”, aldus Aukema. HET MAXIMALE SNIJBEREIK VAN DE LASERSNIJMACHINES IS 12 X 2,50 METER EN ZWAARSTE 10 KW STROOMBRON KAN METALEN SNIJDEN TOT 50 MM DIK. LASERTECHNIEK ‘Bewerkingen onderbrengen in het bouwpakket blijkt efficiënter’ Hij vervolgt: “Ziedaar het grote voordeel van de lasertechniek. Daarmee kan je onderdelen snijden tot een nauwkeurigheid van 0,5 millimeter. In de beginjaren waren lasersnijtafels nog te klein voor jachtbouwpakketten, waar een minimale grootte van 6 x 2 meter vereist is. Na de aanschaf van een lasersnijder in dit formaat hebben wij deze techniek tien jaar geleden geïntroduceerd in de markt voor aluminium jachtbouw en sindsdien heeft het lasersnijden van aluminium, voor deze toepassing een enorme vlucht genomen.” Tegenwoordig is 75 procent van onze aluminiumproductie laser gesneden. Alle tekst- en lijninformatie wordt op de plaat gegraveerd en dat kan desgewenst tweezijdig. Het maximale snijbereik van de lasers van Snijtech is inmiddels gegroeid naar 12 x 2,5 meter en met de zwaarste 10 kW stroombron is metaal te snijden tot 50 mm dik. Als dezelfde nauwkeurigheid is gewenst en het materiaal is te dik voor lasersnijtechniek, dan wordt de waterjet ingezet. WATERSNIJDEN Aukema: “Dit is een snijtechniek waarmee, met behulp van een waterstraal in combinatie met zand en 4.000 bar, alle slijtbare materialen kunnen worden gesneden op een hoge nauwkeurigheid. Onze waterjets hebben een grootformaat snijbereik van 13 x 3,5 meter. Voor de jachtbouw snijden wij hiermee de dikkere aluminium en rvs-onderdelen, tot 150 mm. Ook kunnen wij op deze machines met inkjet markeren, waardoor waterjet gesneden onderdelen meegenomen kunnen worden in het bouwpakket. DE FRAMES VAN DE GORTER MACHINES OP DE VORMAFDELING ZIJN ZO’N 40 JAAR OUD, MAAR ONVERSLIJTBAAR. DE BESTURING EN HYDRAULIEK ZIJN WEL VERNIEUWD. LET OP DE VELE BOVENLOOPKRANEN. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication