25

KORT NIEUWS De Vaarwens vaart De Vaarwens, het nieuwe schip van de stichting Vaarwens, is vorige maand met vertraging door het coronavirus dan toch in de vaart gekomen, met inachtneming van de RIVM-regels. De Stichting Vaarwens is opgezet door Inge de Graaf en Evert Stel. Ze maakten de afgelopen dertien jaar vaartochten met terminaal zieken met hun eigen schip, de Meander V, een voormalige loodstender, waar ze ook op wonen. De behoefte aan een ander schip voor de tochten groeide. Voorjaar 2019 werd het nieuwe schip op stapel gezet bij SRF in Harlingen, naar een ontwerp van Evert Stel en wijlen Jan Visser. Op 28 maart was een spectaculaire intocht in de thuishaven Monnickendam voorzien, maar die viel door corona in het water. De Vaarwens is een 16 meter lange en 5,80 meter brede stalen multiknikker die helemaal is uitgerust om rolstoelers en mensen op een brancard aan boord te nemen. Aan de spiegel is een laadklep bevestigd waarmee vrijwel elk hoogteverschil met de wal of steiger kan worden overbrugd. De kuip en de salon annex stuurhuis zijn ruim van opzet en de gasten kunnen daar van het uitzicht genieten. In Jachtbouw Nederland nr. 3 (juni) - 2019 was een uitgebreid artikel over de Vaarwens te lezen, te vinden op www.jachtbouwactueel.nl/ magazine www.stichtingvaarwens.nl DE NIEUWE VAARWENS OOGT HEEL SCHEEPS. DE SALON BIEDT UITZICHT RONDOM. D3aak: printboot Logistiek ingenieur Leon Wokke heeft al langer het plan om 3D geprinte boten te maken. Onder de naam D3aak wil hij een grachtenboot op het water brengen, die is afgeleid van een Lemsteraak. De Groene Draeck was daarvoor inspiratiebron. Wokke heeft zelfs de koning om toestemming gevraagd om, vanwege het groene karakter, de naam Groene D3aak te mogen gebruiken. En gekregen. De afgelopen periode is bij HB/3D in Haarlem een proefmodel op schaal geprint en dat is gebruikt om de laatste oneffenheden te elimineren. Nu is het project startklaar voor de productie van een lijn. Binnenkort komt een grotere printer met dito printkop beschikbaar. Naar verwachting zal de eerste printboot deze zomer varen. De maten zijn: 5,00 meter lang, 2,40 m breed en een diepgang van 0,30 m. De kruiphoogte is 0,70 m. Het gewicht komt op ongeveer 280 kg. Voor de voortstuwing zorgt een elektromotor (pod). www.d3aak.nl Hyundai diesel outboard Hyundai ontwikkelde een 250 pk V6 buitenboordmotor op diesel. Het is wel een buitenbeentje, want in tegenstelling tot een traditionele buitenboordmotor, die aan de spiegel wordt gehangen, wordt de Hyundai Seasall S30 permanent geïnstalleerd. Het is een bijzondere configuratie, want de rvs 3-blads schroef is bevestigd aan een zeer korte schroefas. Sturen gebeurt met een roerblad met een maximale uitslag van 45 graden. De motor weegt 3.000 kg en kan achter motorboten van 8 tot 10 meter lengte een snelheid van circa 30 knopen bereiken. De trimhoek is instelbaar van -2 tot 22,5 graden met behulp van elektrische trimpomp. Om te kunnen trimmen is het wel noodzakelijk dat de spiegel een dienovereenkomstige hellingshoek heeft. Er is ruimte om een hydraulische pomp in te bouwen. Importeur is Clouds International. www.clouds.nl JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 25

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication