32

SHIPSUPPORT VERBREEDT WERKTERREIN Maritieme B2B webshop ook voor de jachtbouw Koninklijke IHC in Kinderdijk lanceerde in november 2018 een e-commerce platform voor de maritieme industrie: ShipSupport. De achtergrond was dat IHC een afdeling had die onderdelen voor de door de werf gebouwde schepen wereldwijd rondstuurde en dat ook best voor andere bedrijven wilde doen. Vorige maand werd de werf van de ondergang gered door een cluster van investeerders en de Nederlandse overheid. De bedoeling is dat de webshop in de toekomst op eigen benen komt te staan en ook de grote en middelgrote jachten gaat bedienen. Consumenten weten inmiddels feilloos de weg te vinden bij de webshops van Amazon, Coolblue en Bol.com. Ze kunnen prijzen vergelijken, zien wat de levertijd is en zien wie de spullen levert. Zo’n soort platform bestond tot voor kort voor de maritieme wereld niet. Maaike de Rover is de managing director van ShipSupport in Kinderdijk, met 17 personeelsleden en een aantal externe partners. De voorbereiding en ontwikkeling van de webshop duurde twee jaar, voor de lancering in november 2018. Als geen ander weten ze bij ShipSupport dat bij de levering van reserve-onderdelen meestal haast is geboden, want een schip dat door een defect onderdeel stilligt, dat loopt in de papieren. “Wij verkopen alles wat een schip technisch nodig heeft om te blijven draaien. ‘Keep it working’ is onze missie”, aldus De Rover, een bedrijfskundige die zes jaar voor de IHC-servicedivisie werkte voordat ze ShipSupport op poten zette. “Wij hebben in korte tijd de grootste webshop met spareparts 32 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 ter wereld opgezet. Er is concurrentie uit andere delen van de wereld, maar die hebben maar een fractie van wat wij bieden. Dat wij uit een grote scheepsbouwer voortkomen, heeft daar best bij geholpen, wij konden tegen leveranciers van IHC zeggen, wij hebben een idee, we willen graag dat je meedoet en dat deden ze, want ze vonden het een goed verhaal. Op die manier hebben we snel een enorm assortiment opgebouwd.” MILJOEN PRODUCTEN ShipSupport biedt circa een miljoen producten van ruim 2.000 merken van meer dan 65 leveranciers online te koop aan. De klanten komen uit meer dan 62 landen. Bladerend door de catalogus is de variëteit van het assortiment te zien, van een snijkop voor een baggerschip van € 129.000 tot een oliefilter van een paar tientjes en een simpel rvs-boutje. Een groot aantal van de producten in de webshop is ook voor jachtbouwers, onderhoudsbedrijven en refit-werven te DE ONDERDELEN UIT DE MAGAZIJNEN VAN TOELEVERANCIERS GAAN NAAR HET CENTRALE DISTRIBUTIEPUNT VAN SHIP SUPPORT, DIE DAAR BESTELLINGEN BUNDELT EN IN ÉÉN ZENDING NAAR DE KLANT STUURT. MAAIKE DE ROVER: “WE KUNNEN VEEL VOOR DE JACHTBOUW BETEKENEN.” Foto Bianca de Bie. gebruiken. De webshop biedt een groot assortiment hydraulische onderdelen en elektronische componenten. De Rover: “We kunnen veel voor de jachtbouw betekenen. Het voordeel van onze locatie nabij de Rotterdamse haven is dat zich daar een groot aantal van de ons toeleverende bedrijven bevindt, die de producten op voorraad hebben. De via ShipSupport bestelde onderdelen gaan naar het magazijn van onze logistieke partner in Nederland, daar wordt de order verzameld als er meerdere leveranciers zijn. Een belangrijk voordeel van onze one-stop-shop is dat alles in één zending naar de klant wordt verstuurd. Dat is gemakkelijker in te boeken en te verwerken. Een flinke efficiencyslag voor de klant!”

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication