35

Webasto is zeer bekend in de jachtbouw, met onder meer installaties voor klimaatbeheersing, koel- en vrieskasten en zonne- en schuifdaken. In de automotive industrie levert Webasto sinds vorig jaar accu-pakketten voor elektrische voertuigen en dat werkgebied wordt binnenkort uitgebreid met de pleziervaart. OOK VOOR TOEPASSING OP JACHTEN LI-ION ACCUPAKKETTEN van Webasto Op de website van Webasto is nog niets over de maritieme toepassing te lezen. Tom Boksebeld van Webasto legt uit hoe dat komt. “Het is ook voor ons nog heel nieuw. We komen van de brandstoflgestookte standkachels en airconditioning af, een technologie die overigens voorlopig nog jarenlang zal bestaan. In 2016 begon Webasto met de ontwikkeling van een accupakket voor de automotive industrie, voor commerciële voertuigen als bussen, bestelwagens en trucks. Via onze salesorganisatie kwamen er steeds meer vragen over de toepassing op andere terreinen, ook uit de hoek van de jachtbouw. Het kan volgens ons prima, maar het moet alleen nog gecertificeerd worden. Dat proces is gaande. Bij een boot gelden nu eenmaal andere voorwaarden dan bij een autobus.” INVESTERING IN ROBOTS Het afgelopen najaar werd in de Webasto-fabriek in het Zuid-Duitse Schierling een productielijn in bedrijf genomen voor de nieuwe accupakketten, een investering van elf miljoen euro. De aluminium behuizing wordt bij de Webasto-fabriek in Hengersberg gemaakt. In Schierling zetten robots de ‘battery packs’ in elkaar. Een unit heeft als afmeting 96 x 67 x 30 cm, waarin zich 192 lithium-ion ‘Prismatic cells’ bevinden, die worden geleverd door de Hongaarse fabriek van Samsung SDI. Het totaalgewicht bedraagt 285 kilo. Boksebeld: “Één accupakket levert 35 kW. Met behulp van een in eigen huis ontwikkelde interface box kunnen tot tien battery packs met elkaar worden verbonden om de laadstations, om het pakket compleet te maken.” EEN DEGELIJKE ALUMINIUM BEHUIZING BESCHERMT HET ACCUPAKKET. meer vermogen te leveren in 400 of 800 volt opstellingen. De energievoorraad in elk pack wordt gemonitord en de interface zorgt voor een gelijkmatig gebruik. Het accupakket heeft een degelijke aluminium behuizing en koelaansluitingen, want thermomanagement is belangrijk om een accu lang in leven te houden. Webasto heeft hier eigen technologie voor ontwikkeld.” MOGELIJKHEDEN JACHTBOUW Boksebeld ziet veel mogelijkheden voor de jachtbouw in combinatie met de nieuwe accupakketten. “Voor de voortstuwing, maar ook voor de klimaatbeheersing aan boord. Voor de automotive industrie hebben we hoogspanningsverwarmers ontwikkeld met een constant rendement van minimaal 95 procent, die zijn natuurlijk ook prima op jachten te gebruiken. In ontwikkeling zijn warmtepompen om aan boord te verwarmen en te koelen. De warmte die een accu-pakket afgeeft, wordt teruggewonnen. En we leveren ook Boksebeld benadrukt dat de nieuwe technologie niet bedoeld is voor rechtstreekse levering aan de consument. “We hopen dat jachtbouwers met ons in gesprek gaan, zodat we weten wat ze nodig hebben en wij het kunnen samenstellen. Webasto ziet zichzelf niet zozeer als productleverancier, maar als een aanbieder van oplossingen.” Webasto heeft een wereldwijd maritiem servicenetwerk met dochterondernemingen, agenten en honderden vertegenwoordigingen door dealers op meer dan 50 locaties. Voor voertuigen zijn door Webasto al overzichten gemaakt met de verschillende mogelijkheden voor elektrificatie. Het is nog even wachten op de mogelijkheden voor de configuratie op jachten. www.webasto.nl DOOR RENS GROENENDIJK WEBASTO INVESTEERDE ELF MILJOEN EURO IN DE PRODUCTIELIJN IN SCHIERLING, WAAR ROBOTS DE ‘BATTERY PACKS’ IN ELKAAR ZETTEN. EEN OPENGEWERKTE ILLUSTRATIE VAN EEN WEBASTO ACCUPAKKET. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication