37

EERDER EEN SCHATKAMER DAN EEN STALLING … Op de afgelopen ‘droge’ HISWA in Amsterdam stond een overnaadse houten, blank gelakte Scherpelvlet van 7,50 meter te glanzen tussen al het strakke kunststof. Een gebruikt exemplaar weliswaar, maar dat zag je er niet aan af. Het schip straalde klassieke kwaliteit uit. Als een Inspector Morse Jaguar Mk II tussen hedendaagse Volvo’s en Audi’s. De klassieker was een van de drie schepen waarmee de werf zich presenteerde. Op de openingsdag werd de vlet verkocht. Een mooie opsteker in het jubileumjaar. “Het was een klant die al jaren geleden grote interesse had getoond, maar toen niet tot koop overging”, vertelt Patricia Scherpel, > met partner Hans Resoort eigenaar van de werf. “Blijkbaar is hij al die jaren toch blijven dromen om ooit in een vlet van ons te varen.” Het laat zien dat er nog altijd liefhebbers zijn voor dit type schip. BEWERKELIJKE BOUW De Scherpelvlet kunnen we gerust een icoon van de Nederlandse watersportvloot noemen. Een karakteristiek ontwerp met fraaie zeeg, robuuste kabelaring en leguaan op de kop. Met een overnaadse, koper geklonken romp, liefst blank gelakt. De bouw van zo’n vlet is een bewerkelijk, arbeidsintensief karwei. Het begint bij de juiste stam, die in planken is gezaagd en een lang drogingsproces ondergaat. Patricia legt uit: “De breedte van de planken is bepalend voor de lengte van de gangen die er – in soort banaanvorm – uit gezaagd kunnen worden. Je wilt het liefst gangen uit één stuk, en niet in twee delen.” Voor de romp wordt mahonie of iroko gebruikt, voor de spanten eiken. Het dek en de blokrooster zijn van teak. De bouw verloopt als volgt: op het bouwbed worden de gebogen kielbalk, de spiegelplaat en de stevenklos geplaatst. Vervolgens wordt de romp opgebouwd door de gangen overnaads vanaf de kielbalk aan te brengen. Die gangen worden geklonken met koperen draadnagels en tijdens dat DE OUDE ALBIN BENZINEMOTOR IS VERVANGEN DOOR EEN BELL-ELEKTRISCHE VOORTSTUWING. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 37 PATRICIA SCHERPEL: ‘ZOVEEL MOGELIJK DOELGROEPEN OMARMEN.’ klinken moet een van de bouwers de nagel aan de andere kant tegenhouden. Een volgende stap is het aanbrengen van spanten aan de binnenkant van de romp. Die worden stuk voor stuk in vorm gestoomd, ‘ingelopen’ in de romp en vastgezet. Dan volgt verdere afbouw van het dek, blokroosters, motorkist en banken, plus de installatie van de motor. Het lakken en het aanbrengen van beslag vormt het sluitstuk. In totaal zijn twee man minstens een half jaar bezig met de bouw. De vele manuren zijn dan ook het grootste struikelblok voor de productie van nieuwe vletten. Het maakt het product simpelweg erg duur. Er is een overvloed aan polyester

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication