NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN TECHNISCHE SPECIFICATIES LCC33 Lengte: 10,25 m. Breedte: 3,86 m. Diepgang: 0,85 m. Kruiphoogte: ca. 1,89 m. (windschermen 225/tent 236 cm) Bouwmateriaal: staal. Gewicht: ca. 7.600 kg. Slaapplaatsen: 2 + 2. Stahoogte kajuit: 1,92 m. CE-categorie: C. Langenberg Cabin Cruiser 33 vernieuwd Overwijk Yachting heeft het eerste exemplaar van de vernieuwde Langenberg Cabin Cruiser 33 opgeleverd. Het multiknikspant ontwerp heeft aantal modificaties gekregen, zoals een andere spiegel met een deur tussen platform en kuip, en een gescheiden toilet- en doucheruimte. Door de royale breedte van 3,86 meter is er voldoende plek voor de kombuis, zithoek en bedden. Het interieur is met hoogwaardige materialen uitgevoerd: teak betimmering, contrasterende witte hpl-panelen en skai plafond en bovendien alcantara stoffering. Op verzoek van de opdrachtgever is het schip voorzien van climate control met airco, een vaarhulp met vier camera’s, boeg- en hekschroef en een luxe Raymarine navigatiesysteem met stuurautomaat en multifunctioneel display. Het casco van de LCC33 is gebouwd bij Smeding in Dronrijp, de techniek is gedaan door Cornelder Scheepstechniek uit Grou en de interieurbetimmering is uitgevoerd door Mulder scheepsbetimmering, eveneens uit Grou. CABIN CRUISER IN TREK Overwijk Yachting signaleert meer belangstelling voor cabin cruisers dan anders. Op dit moment ligt er een plan voor een snelvarende aluminium LCC36 op de tekentafel. Deze wordt voorzien van een hybride aandrijving. Homme Overwijk: “De realisatie daarvan is een enorme uitdaging, omdat er met veel meer aspecten rekening moet worden gehouden dan bij een stalen waterverplaatser met enkel een dieselmotor. De hybridetechnologie wordt nog niet veelvuldig toegepast in snelvarende boten en dus kost het voorwerk nogal wat hoofdbrekens. Gelukkig is ontwerper Hans Langenberg van vele markten thuis en binnen ons netwerk Boarncruiser 46 Traveller met flydeck De Boarnstream in Jirnsum liet vorige maand een nieuw vlaggenschip te water: de nieuwe Boarncruiser 46 Traveller. Op en top een schip voor lange tochten en een dito verblijf aan boord. De eerste uit een nieuwe lijn; naast de 46 komen nog een 43 en 49. Kenmerk van het Traveller-ontwerp is een flybridge, of beter: verzónken flydeck. Daar staat een complete stuurstand met twee stuurstoelen, een bank en een vaste tafel. De positie geeft een riant uitzicht rondom en het dek vergroot de leefruimte aan boord. Met een klapbare aluminium navigatiemast blijft de kruiphoogte geschikt voor Europese wateren. De Traveller biedt een split level op het salondek; het voorste deel herbergt de stuurstand en een comfortabele rondzit. In het achterste, iets lagere gedeelte, staat een langskeuken aan bakboord, met ertegenover een langsbank. Via de openslaande deuren kom je in de kuip, op dezelfde vloerhoogte. Onderdeks zijn in de 46 een eigenaarshut met badkamer in de DE NIEUWE BOARNCRUISER 46 TRAVELLER, MET FLYDECK. JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020 47 is de noodzakelijke deskundigheid voldoende aanwezig om een baanbrekend schip te realiseren.” De Langenberg Cabin Cruiser wordt geleverd in lengtes van 8,30 tot 10,25 meter. De LCC27 is de kleinste en kost vanaf € 159.000. De vanafprijs van de LCC33 is € 189.000. De prijs van de hybride LCC36 is nog niet bekend. www.langenbergcabincruiser.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 13,97 m. Breedte: 4,55 m. Diepgang: 1,25 m. Kruiphoogte: circa 3,49 m. Waterverplaatsing: 23,5 ton Motor: Volvo Penta D4-175 diesel, 175 pk Kruisnelheid: 7 knopen. Bouwmateriaal: staal. Rompvorm: knikspant. CE-categorie: B voorpiek, een 2-persoons hut aan bakboord en een 1-persoonshut aan bakboord, die een badkamer delen. De TR49 krijgt een centrale slaaphut (Center Sleeper). Qua uiterlijk passen de Traveller modellen geheel bij de huidige Boarnstream-familie, met steile boeg, rompramen en een opbouw met veel glas en een gewelfd dak. www.boarncruiser.com
48 Online Touch Home