NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE JACHTWERVEN Vier nieuwe schepen bij Aquanaut Aquanaut Dutch Craftsmanship in Sneek leverde in mei een nieuwe European Voyager 1500 op. Een uitgesproken ‘reisschip’, uitgerust voor een lang verblijf aan boord. Een ontwerp dat zowel geschikt is voor kust- als binnenwateren. De kruiphoogte en de breedte blijven binnen de maximale maten om op de Franse wateren varen. De nieuwe EV1500, de Cariba, is op verzoek van de klant van extra’s voorzien, de zogenoemde Admiraal-versie, met onder meer dubbele motoren, een hydraulisch pakket, waaronder boeg- en hekschroef; een stabilisatiesysteem, grotere tanks en de CE-A categorie. Met in achtneming van alle coronamaatregelen bouwt de werf tevens drie andere nieuwe schepen. Het gaat om een Andante 400 met vast stuurhuis, een Drifter 1100 AK 3.0, en een Dino 1400. De eerstgenoemden komen uit de reguliere modellen-lijn die Aquanaut voert, maar de Dino valt in de categorie ‘specials’. Ook daarvoor biedt de Sneker werf mogelijkheden: naar eigen ideeën van de klant kan Aquanaut een ontwerp maken en volledig custom built realiseren. In dit geval wordt deze Dino 1400 gebouwd voor een Duitse klant. De belangrijkste gegevens: lengte 14,00 m. Breedte: 4,50 m. Diepgang: 1,20 m. Kruiphoogte: 4,10 m. Motorisering: 2 x Volvo Penta D3-150. Ontwerp: Siger Bos/ Dutch Classic Boat Design & Engineering. www.aquanaut.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES EV1500 Lengte o.a.: 14,95 m. Breedte: 4,55 m. Diepgang: 1,25 m. Kruiphoogte: 3,10 m. Motor: Volvo D4, 225 pk/165 kW. Brandstoftank: 1.200 l. Drinkwatertank: 800 l. Slaapplaatsen: 4-6. Extra’s Cariba: 2 x Vetus Deutz VD6.170 (138 pk/102 kW). DE DINO 1400 IN AANBOUW. DE NET OPGELEVERDE EUROPEAN VOYAGER 1500, ADMIRAAL-VERSIE. Klassieke nieuwbouw bij Younique Yachts Younique Yachts in Makkum kreeg bekendheid door het herbouwen van klassiekers in moderne stijl, de zogenoemde Legends Reborn. De werf ‘doet’ echter ook nieuwbouw; dit voorjaar werd de laatste hand gelegd aan een one-off ontwerp van André Hoek Design. Het is een fraai gelijnd motorjacht van 10 meter lengte. Het aluminium casco is vervaardigd door AluCraft van Freddie Bloemsma en de verdere afbouw gebeurt bij Younique Yachts van Peter Melchers en Egbert Wattel. Het schip heeft een teakhouten opbouw en kuip gekregen, inclusief teakdek. Voor het interieur is eveneens teakhout gebruikt. Melchers: “De boot is ontworpen op basis van de zogeheten Bystander, een volgboot annex sleper die een J-klasse zeiljacht naar het open vaarwater trok en ondersteuning bood. Het is een klassiek gelijnd schip met heel veel houten details.” In de kuip valt de sleepbeting op, die de bijzondere functie van het ontwerp als supportvessel onderstreept. Voor de voortstuwing is een potige D3 Volvo van 220 pk geïnstalleerd. De indeling: een ruime kuip met ruimte voor technische installaties. Grote stoelen en een bankje op de motorkist. Het schip is voorzien van een elektrische kookplaat, warm water, toilet, koeling, et cetera. De opbouw heeft openklappende ramen voorin. In de voorpiek is een ruim bed, aan bakboord zit een spoelbak en kookplaat. Aan stuurboord een berging en toilet. Onder het bed zit een ladenblok. Aardig bijkomend detail: dit is de eerste order die Younique uitvoert in de nieuwe vestiging aan de Waardwei in Makkum. En dat is het pand waar AluCraft voorheen in gehuisvest was. www.younique-yachts.com www.hoekdesign.nl TECHNISCHE SPECIFICATIES Lengte: 10,00 m. Breedte: 2,95 m. Waterverplaatsing: 4,5 ton Slaapplaatsen: 2 Motor: D3 Volvo 220 pk. Watertank: 350 l. Vuilwatertank: 80 l. CE-categorie: C HET FRAAI GELIJNDE HOEK-ONTWERP HEEFT EEN GROTE WERKKUIP MÉT SLEEPBETING. VOOR DE OPBOUW EN AFWERKING IS TEAK GEBRUIKT. Foto’s Younique Yachts 50 JACHTBOUW NEDERLAND JUNI 2020
51 Online Touch Home